آی آر نی نی

۱۳۸۸ اسفند ۹, یکشنبه

پنج دلیل موفقیت استامبلstumbleupon


1- سهولت در رای دادن : لازم است بیشتر توضیح بدهم؟ وقتی شما از یک سایت خوشتان می آید روی رای مثبت و وقتی خوشتان نمی آید روی رای منفی کلیک می کنید و بقیه امور بصورت خودکار انجام می شود. این روش نسبت به سایر سرویس ها بسیار آسان تر است.

2- مثل شرکت در لاتاری است : وقتی شما با دستگاه های شانس (Jackpot) بازی می کنید تا زمانی که عکس های آن ثابت نشوند شما نمی دانید چه امتیازی خواهید گرفت. یا به عبارتی ممکن است همان پول بازی را هم از دست بدهید شاید هم کلی پول نصیبتان شود. ولی استامبل مثل شرکت در لاتاری است و شانس شما را برای برنده شدن خیلی خیلی بالا می برد.

3- یک شبکه اجتماعی قدرتمند است : می توانید دوست های خود را به لیست دوستانتان اضافه کنید و ببینید آنها چه صفحاتی را مرور می کنند و دوست دارند ، سایت ها را نقد کنید ، برای دیگران پیغام بگذارید و با آنها صحبت کنید و… اما نکته لذت بخش تر این است که اجباری برای اجتماعی بودن یا فعالیت در سایت نیست. می توانید هیچ دوستی نداشته باشید ، هیچ سایتی را نقد نکنید و هیچ پیغامی ندهید و حتی به سایتی که می بینید رای هم ندهید فقط روی دکمه !Stumble کلیک کنید و لذت ببرید.

4- جوی دوستانه دارد : اگرصفحات استامبل را مرور کنید خیلی زود متوجه می شوید که طرف داری بی جهت یا بر اساس سود و منفعت جویی های تجاری ، سیاسی و… خیلی خیلی کمتر از سایر سایت ها است. آنچه نوشته می شود یا به آن رای داده می شود کاملآ بی طرف است به همین دلیل شما محکوم به دیدن صفحاتی که آنها می خواهند ببینید نیستید.

5- دسته بندی موضوعی : من خیلی از سایت های شبیه استامبل را امتحان کرده ام اما هیچ کدام از آنها به اندازه استامبل شما را به آنچه می خواهید نزدیک نمی کنند. می توانید به سادگی گزینش کنید که می خواهید مطلبی که به شما نشان می دهد در رابطه با چه باشد و استمابل بهترین های آن را به شما نشان خواهد داد. این دقیقآ مثل این است که مثلآ به جای اینکه در روز تولدتان یک سری کادو بهتان بدهند کادو هایتان را خودتان انتخاب کنید.

درباره اولین وب سایت دنیا چه میدانید؟


تا حالا در باره ظهور اینترنت و شبکه آرپا نت و غیره زیاد شنیده اید، اما تا حالا شده که فکر کنید اولین وب سایت دنیا کدوم وب سایت بودش؟ و آیا هنوز این وب سایت بر روی شبکه جهانی هست یا نه ؟

مارچ سال ۱۹۸۹ موسسه CERN جاییکه آقای Tim Berners-Lee فیزیکدان پروپوزالی تهیه کرد که نشان دهد اطلاعات چقدر ساده توسط Htpertext و اینترنت میتواند منتقل شود. در سال بعد آقای Robert Cailliau به او ملحق گردید. ایده بر این اساس بود که کامپیوترهای شخصی بتوانند از طریق اینترنت به یکدیگر متطل شوند.آقای Berners-Lee شروع به نوشتن برنامه ای برای ویرایش و مرور صفحات کرد و اسم این نرم افزار را WorldWideWeb گذاشت و شاید به همین دلیل باشد که هم اکنون قبل از اسم آدرس وب سایت ۳ حرف w قبل از آن گداشته میشود. به یاد آقای Berners-Lee و اولین مرورگر ساخته شده.

Info.cern.ch آدرس اولین وب سایت و وب سرور ساخته شده است که بر روی کامپیوتر با سیستم عامل NEXT راه اندازی شده است، که آدرس کامل آن در آن زمان به این شکل بود :

http://info.cern.ch/hypertext/WWW/TheProject.html

متاسفانه این صفحه وچود خارجی ندارد و تنها اسکرین شاتی که از کامپیوتر وی گرفته شده بود بر روی این آدرس موجود است. قدیمی ترین صفحه وب سایتی که هم اکنون بر روی اینترنت وجود دارد که با سال ۱۹۹۲ برمیگردد را میتوانید در این آدرس مشاهده نمایید.
http://www.w3.org/History/19921103-hypertext/hypertext/WWW/TheProject.html

۱۳۸۸ اسفند ۸, شنبه

۹ راه آسان برای بالا بردن کارایی سایت شما


در هنگام طراحی سایت و پایه ریزی اهداف سایت، یکی از مقصودها این است که سایتی پر بازدید و کارا داشته باشد که مورد توجه و شناخته شده بین کاربران هدف قرار بگیرد. جتی اگر شما بهترین، کاملترین و مفید ترین اطلاعات را در زمینه فیلد کاری و تجاری خود جمع آوری نمایید اما دسترسی و پیدا کردن این اطلاعات برای کاربران آسان نباشد مسلما وب سایت شما با آنچه که در ذهن شما بوده است تفاوت بسیاری پیدا خواهد کرد.در زیر مواردی ذکر شده است که رعایت کردن آنها میتواند به افزایش کارایی و بهره وری سایت شما کمک نماید :

۱-کار بیشتر روی ورودی اصلی سایت:

منظور از ورودی اصلی سایت محوطه ایست که کاربر بعد از بارگذاری کامل سایت بدون اینکه توسط scroll پایین رود، میبیند .کاربری که وارد سایت شما میشود باید در کوتاه ترین زمان ممکن به خواسته خود برسد و به صفحه مورد نظر خود لینک شود وگرنه سایت شما را بسته و سراغ سایت دیگری میرود. در نتیجه سعی کنید که نمای اصلی وررودی سایت بسیار مفید باشد و از درج آگهی های تبلیغاتی (که اکثرا آزار دهنده چشم و اعصاب هستند) و … خود داری نمایید. شاید شما با مانیتور ۲۰ اینچ در حال کار هستید اما همیشه به فکر کاربران با حداقل امکانات هم باشید،شاید شما بازار بزرگی را از دست بدهید

۲-گزارش های آماری سایت

این نکته بسیاز مهمی است که شما بدانید کاربران و بازدید کنندگان سایت شما از طریق لینک موجود در کدام وب سایت و یا از طریق جستجوی چه واژه کلیدی به سایت یا بلاگ شما راه پیدا کرده اند، این نکات و کلمات کلیدی میتواند در تعریف Meta Tag هایی که برای سایت خود انتخاب مینمایید تاثیر بیزایی داشته باشند،سایت هایی همانند Google Analytics و یا وبگذر و یا PersianStat راه حلهای مناسبی برای شروع کار به حساب می آیند .

۳-اعمال قانون Pareto بر روی آمار بدست آمده

Pareto’s Principle یا همان قانون ۸۰-۲۰ میگوید که ۸۰ درصد بازدید های سایت مربوط است به ۲۰ درصد محتویات سایت شما. کافیست که شما بیشتر تمرکز خود را بر روی مطالب یا صفحاتی که بیشترین بازدید را داشته اند بگذارید،یعنی شما باید ۸۰ درصد زمانی را که برای تولید محتوای سایت خود کنار میگذارید، برای آن ۲۰ درصدی که بیشترین بازدید و بازخورد و توجه را داشته اند بگذارید. اگر میبیند که اکثر کاربرانی که به سایت شما مراجعه میکنند مستقیما به صفحه خاصی میروند شما برای اینکه آن صفحه مفید تر و کارآمد تر باشد باید وقت بیشتری روی آن صفحه بگذارید

۴-انتخاب مکانی مناسب برای RSS Feed سایت یا بلاگ شما

آیکون خوراک خود را در مکانی بسیار مناسب و کاملا در دید قرار دهید تا بازدید کنندگان شما به دنبال آن نباشند و به راحتی آنرا پیدا کنند، همچنین از آیکونهای با انداره و شکل و شمایل استاندارد استفاده کنید و سعی نمایید آیکون شما در نمای اصلی ورودی سایت( که در مورد ۱ به آن شاره شد) قرار داشته باشد. تعداد مشترکان سایت شما بسیار حایز اهمیت است و فکر اینکه حتی ۱ کاربر را به خاطر اینکه خوراک سایت شما را نتواند پیدا کند بسیار مایوس کننده است.

۵- جستجو گر داخلی برای سایت شما

در صورتیکه شما دارایی سایتی بزرگ و با حجم اطلاعات بالایی هستید، وجود یا جستجوگر کامل به کاربران سایت شما کمک خواهد کرد تا به مطالب مورد نظر خود راحتتر دسترسی پیدا کنند. شاید شما در ابتداری کار و هنگامی که هنوز پستهای زیادی ندارید به اهمیت این قضیه پی نبرید، اما هنگامی که تعداد پستهای شما از رقم قابل توجهی بشود گشتن آرشیو سایت شما آن هم صفحه به صفحه کار بسیار طاقت فرسایی میشود و ممکن است پستهای قدیمی تر شما از چشم بیافتد. همواره وجود یک جستجو گر پیشرفته (Advanced Search) در سایتهای پر محتوی احساس میشود.

۶-استفاده از فضا های خالی

یکی ار مهمتری عناصری که باعث خروج کاربران از سایت شما میشود سردرگمی و درهم ریختگی مطالب سایت شما میباشد، شما باید به اندازی کافی از فضاهای خالی بین عناصر سایت استفاده ببرید و حتی کادرهای مهمتر را با فضای خالی بیشتری در اطراف آن مشخص نمایید.

۷-دخیل کردن کاربران در سایت

به کاربران و بازدید کنندگان سایت اجازه دهید تا مفید ترین صفحات و یا پستها را توسط سیستم امتیاز دهی مشخص نماید،چرا که مطالبی که توسط کاربران انتخاب میشود برای بسیاری دیگر از کاربران مهم جلو میکنید. برای مثال قسمت فیلم سایت یاهو داریا ۲ قسمت در باره نظریه در مورد هر فیلم میباشد: نظریه کاربران سایت و نظریه منتقدان .به اینصورت شما میتوانید قسمتی را برای پربازدیدترین و پرامتیازترین پستها مشخص نمایید

۸-نمایش پستهای مربوط در هر پست

شما بدین وسیله میتوانید کاربران را به سمتی که نیازشان است سوق دهید،فرض کنید کاربری با جستجو در گوگل وارد سایت شما است و به پست دلخواه خود رسیده، شما میتوانید با قرار دادن لینک پستهایی که در رابطه با همان موضوع هستند او را در راه رسیدن به اطلاعات بیشتر یاری و کمک نمایید. به این ترتیب هم به کاربر کمک کرده اید و هم بازدید صفحات خود را افزایش داده اید.

۹-لینکهای شما باید کاملا مشخص باشند

کاربر باید بتواند به راحتی لینکهای شما را پیدا کنید و شما باید با تفییر رنگ، تغییر استایل نمایش، نمایان شدن پس زمینه زیر آن، تغییر فونت و اندازه آن و . . . لینکها را متفاوت با نوشته های ساده بسازید تا کاربران بدن هیچ مشکلی بتوانند آنها را تشخیص دهند. معمول ترین راه برای مشخص سازی لینکها رنگ متمایز فونت آن و Underline میباشد.

بعد از اجرای نکته ها و مطالب بالا نوبت به تست میرسد، از چند نفر از دوستان خود خواهش کنید در سایت شما وارد شوند و کاربری و استفاده از سایت شما را مورد آزمایش قرار دهند. همچنین پل ارتباطی با کاربران و بازدیدکنندگان سایت خود برقرار نمایید و از آنها خواهش نمایید انتقادات و پیشنهادات خود را برای شما ارسال نمایند.

۱۳۸۸ اسفند ۷, جمعه

برنامه نویسی رایانه


ماهیت كار

برنامه نویسان رایانه دستورالعملهائی باجزئیات كامل نوشته و آزمایش وپشتیبانی میكنند. به این دستورالعملها كه رایانه برای كار كردن باید از آنها پیروی كند ، برنامه گفته میشود. كار دیگر آنها طراحی و آزمایش كردن ساختارهای منطقی برای حل كردن مسائل توسط رایانه میباشد. بسیاری از نوآوریها در زمینه برنامه نویسی مانند فن آوریهای پیشرفته محاسبه وزبانها و ابزارهای پیچیده برنامه نویسی به برنامه نویسان نقشی جدید داده و بسیاری از كارهای برنامه نویسی دنیای امروز را بوجود آورده اند. عنوان و توصیف كار آنها بسته به نوع سازمانی كه درآن كار میكنند متفاوت میباشد. بنابراین ، برنامه نویس رایانه به كسی اطلاق میشود كه كار اصلی وی برنامه نویسی است ، اگرچه تفاوتها درمسؤولیتها و سوابق تحصیلی بسیار گسترده است.

این برنامه نویسان هستند كه به رایانه ها میگویند كه چه باید بكنند. به عنوان مثال از كجا اطلاعات لازم را بگیرند ، چگونه فرایندی بر روی این اطلاعات انجام دهند و از چه تجهیزاتی استفاده كنند. برنامه ها برحسب نوع اطلاعاتی كه باید استفاده یا تولید كنند متفاوت میباشند. مثلا برنامه هائی كه برای به روز درآوردن اطلاعات مالی به كار میروند از آنهائی كه برای شبیه سازی شرایط پرواز دریك شبیه ساز رایانه ای برای تعلیم دادن به خلبانان به كار میروند كاملا متفاوت میباشند. اگرچه برنامه های ساده را میتوان در مدت چند ساعت نوشت ، برنامه هائی كه از فرمولهای پیچیده ریاضی استفاده میكنند ویا داده های خود را از سیستمهای مختلف دریافت میكنند ممكن است به یك سال كار نیاز داشته باشند. در بیشتر موارد ، چندین برنامه نویس در قالب یك تیم زیر نظر یك سرپرست برنامه نویسی كار میكنند.
برنامه نویسان برنامه ها را با توجه به خصوصیاتی كه به صورت اولیه توسط مهندسین نرم افزار رایانه ویا تحلیل گران سیستم تعیین شده اند مینویسند. پس از اینكه فرایند طراحی پایان میابد ، برنامه نویسان وارد عمل شده و طرح آماده شده را به یك سری از دستورالعملهای منطقی كه توسط رایانه قابل پیگیریست تبدیل میكننند. آنان سپس این دستورالعملها را به رمزهای یكی از زبانهای برنامه نویسی رایانه مانند جاوا یا سی تبدیل میكنند. بسته به هدفی كه برنامه دنبال میكند ، از زبانهای برنامه نویسی متفاوتی استفاده میشود. مثلا از كوبول بیشتر برای كارهای تجاری ، از فرترن در كارهای علمی و مهندسی و از سی پلاس پلاس در هر دو مورد به شكل وسیعی استفاده میشود. برنامه نویسان عموما به بیش از یك زبان برنامه نویسی تسلط دارند و از آنجائیكه بسیاری از این زبانها به هم شبیه هستند ، آنها نسبتا به سادگی میتوانند زبانهای دیگر را نیز بیاموزند. در عمل برنامه نویسان عنوان خود را یا از برنامه ای كه به آن مسلط هستند میگیرند ، مانند برنامه نویس جاوا ، ویا از نوع كار یا محیطی كه درآن كار میكنند مانند برنامه نویس بانك داده ها ، برنامه نویس پردازنده مركزی ویا برنامه نویس اینترنت.

بسیاری از برنامه نویسان ،‌ برنامه های موجود را به روزرسانی و ترمیم میكنند ویا تغییر و گسترش میدهند. آنها وقتی در قسمتی از یك كد كه به آن روتین گفته میشود تغییری میدهند ، باید كاربرها را از عملكرد جدید آن روتین آگاه كنند. این كار بوسیله گنجاندن توضیحات لازم در بین كدها انجام میشود ، بدین ترتیب دیگران میتوانند عملكرد برنامه را درك كنند. بسیاری از برنامه نویسان از ابزاهای كمك مهندسی نرم افزاررایانه ای برای خودكار سازی بسیاری از عملیات كد نویسی استفاده میكنند . این ابزارها برنامه نویس را قادر میسازند تا بر روی نوشتن قطعات منحصر به فرد برنامه متمركز شود ، چرا كه این ابزارها قطعات مختلف برنامه در حال ساخت را خودكارسازی كرده وبه جای نوشتن خط به خط ، بخشهای كاملی از كدها را خود به خود بوجود میاورند. این روش باعث بوجود آمدن برنامه هائی یكدست تر و قابل اعتمادتر نیز شده و باحذف مراحل تكراری ، توان بهره وری برنامه نویسان را بالا میبرد.

برنامه نویسان برای آزمایش برنامه ، آنرا پس از نوشتن ، اجرامیكنند تا از عملكرد صحیح آن اطمینان حاصل كنند. اگر اشتباهی دراجرای برنامه وجود داشته باشد ، برنامه نویس باید آن قسمت را تغییر داده و دوباره امتحان كند تا زمانیكه برنامه درست عمل كند. به این كار اشكال زدائی ( دیباگ ) گویند. برنامه نویسان ممكن است این عملیات اشكال زدائی را تا زمانی كه از برنامه استفاده میشود (مثلا چندین سال ) ادامه دهند. آنهائی كه در محیط پردازشگر مركزی كار میكنند ممكن است دستورالعملهائی برای كاربری كه از برنامه استفاده میكند تهیه كنند.

برنامه نویسان اغلب به دو دسته اصلی تقسیم میشوند. برنامه نویسان برنامه های اجرائی و برنامه نویسان سیستم. برنامه نویسان برنامه های اجرائی ، برنامه هایی برای اجرای یك كار خاص ، مثلا صورت برداری از كالاها در یك شركت ، مینویسند. آنها ممكن است بازنگری یك نرم افزار را به عهده بگیرند. برنامه نویسان سیستم برنامه هائی برای كنترل نرم افزاری سیستمهای رایانه ای مینویسند كه دراین زمینه میتوان از سیستمهای عامل ، سیستمهای شبكه و سیستمها ی بانك داده ها نام برد. گروه اخیر ، در مجموعه دستورالعملهائی كه نحوه عملكرد شبكه ، ایستگاه كاری و پردازنده مركزی سیستم را برای اجرای دستورات وارده و نحوه دسترسی به تجهیزات جانبی مانند پایانه ها ، چاپگرها و دیسك خوانها را تعیین میكنند ، تغییرات لازم را میدهند. به دلیل داشتن دانش گسترده از تمامی سیستم رایانه ، برنامه نویسان سیستم ، به برنامه نویسان برنامه های اجرائی دریافتن ریشه مشكلاتی كه دربرنامه های آنها پیش میآید كمك میكنند.
برنامه نویسان شركتهای تولید كننده نرم افزاربرای تولید نرم افزارهای سفارشی یا عمومی ، از بازیهای رایانه ای و برنامه های آموزشی گرفته تا برنامه هائی برای نشر رومیزی ، برنامه ریزی مالی ،‌ برنامه ها ی صفحه گسترده ، با متخصصین رشته های دیگر همكاری میكنند. در بسیاری از موارد این نحوه همكاری در ایجاد بسته های نرم افزاری ، یكی از بخشهای صنعت رایانه كه از بیشترین میزان رشد برخوردار است ، كاربرد دارد.
در بعضی شركتها ، بخصوص شركتهای كوچك ، افرادی به عنوان برنامه نویس ـ تحلیل گر هم مسؤولیت برنامه نویسی و هم تحلیل سیستم را به عهده دارند. زبانهای برنامه نویسی پیشرفته و امكانات برنامه نویسی شیء گرای جدید ، بازده كاری برنامه نویسان و كاربران را افزایش داده است. امكانات رایانه های شخصی و نرم افزارهای جدید تا حدودی مرز بین كار بر و برنامه نویس را از بین برده است. به عنوان مثال بسته های نرم افزاری جدید مانند برنامه های مدیرت صفحه گسترده و بانكهای اطلاعاتی به كاربران امكان نوشتن برنامه های ساده ای را برای دسترسی به داده ها و انجام محاسبات داده است .

*

محیط كار

محیط كاری برنامه نویسان معمولا دفاتر كار راحت میباشد. بسیاری از برنامه نویسان برای تحویل به موقع پروژه ها وحل كردن مسائل مهم كاری ، مجبور به كار برای ساعتهای طولانی و اضافه كاری هستند. باتوجه به فن آوریهای روز ، ارتباط از راه دور برای بسیاری از متخصصین رایانه از جمله برنامه نویسان به صورت یك امر عادی در آمده است. با گسترش شبكه های رایانه ای ، برنامه نویسان بیشتری توانائی ارتباط با رایانه ی مشتری از راه دور را برای برطرف كردن ایرادها و مشكلات پیش آمده بدست آورده اند.
همانند بسیاری مشاغل دیگر ، برنامه نویسان نیز باید ساعتهای زیادی را جلو رایانه به تایپ كردن مشغول باشند كه این كار آنها را مستعد خستگی چشم ،‌ كمردرد و مشكلات دست و مچ دست مانند سندروم تونل كارپال میكند.

*

فرصتهای شغلی

برنامه نویسان در هر صنعتی ممكن است به كار گرفته شوند اما بیشترین فرصتهای شغلی در صنعت خدمات رایانه و تحلیل داده ها كه وظیفه نوشتن و فروش نرم افزارها را به عهده دارند میباشد. تعداد زیادی از برنامه نویسان نیز در شركتهای ارائه كننده خدمات مهندسی و مدیریتی ، شركتهای مخابراتی ، تولید كننده های رایانه و تجهیزات دفتری ، مؤسسات مالی ، شركتهای بیمه ، مؤسسات آموزشی و ادارات دولتی به كار مشغولند.
بسیاری از برنامه نویسان رایانه به صورت موقتی و قراردادی و یا برای ارائه خدمات مشاوره ای به خدمت گرفته میشوند. مثلا یك شركت خرید و فروش ممكن است برای راه اندازی یك سیستم جدید مدیریت سرویس دهی به مشتریان به كار چندین برنامه نویس به صورت موقت نیاز داشته باشد. این نحوه كار كردن به شركتها اجازه میدهد تا برحسب نیاز كاریشان افرادی با تخصصهای خاص و معمولا آشنا به آخرین فن آوریها را بدون نیاز به باز آموزی كاركنان خود شركت به كار گیرند. این قراردادها ممكن است چند هفته ای یا حتی چند ساله باشند.

*

آموزش و ادامه تحصیل

آموزش برنامه نویسی در سطوح مختلفی از كلاسها ی آموزشی گرفته تا تحصیلا ت دانشگاهی انجام میشود . استخدام كنندگان معمولا به میزان دانش فرد در زبانهای برنامه نویسی توجه دارند و برنامه نویسان نیز میتوانند در یكی یا چندین زبان برنامه نویسی مانند جاوا یا سی مدرك بگیرند. برای كار یابی در صورتی كه فرد مدرك نداشته باشد ، باید از تجربه كاری زیادی برخوردار باشد. حتی در مورد كسانی كه مدرك برنامه نویسی دارند ،‌ استخدام كنندگان تاكید اصلی را بر روی تجربه قبلی میگذارند.
با وجود اینكه برنامه نویسان باید با زبانهای سنتی برنامه نویسی آشنا باشند ، اما تاكید اصلی امروزه بر روی زبانهای جدید شیء گرا و نسل چهارم و پنجم زبانها كه از رابط گرافیكی كاربر استفاده میكنند میباشد. استخدام كنندگان افرادی را كه با تجارت و زمینه كاری آنها آشنا باشند را ترجیح میدهند.

برای برنامه نویسی سیستم كه در بالا به آن اشاره شد ، دانش وسیع درباره سیستمهای عامل مختلف ضروری است. این شامل توانائی طراحی سیستم عامل برای كار با انواع مختلف سخت افزار و سازگار سازی سیستم برای برآوردن نیازهای خاص یك شركت نیز میباشد. این برنامه نویسان باید با كار با سیستمهای پایگاه داده ها مانند اوراكل نیز آشنائی لازم را داشته باشند.
یك برنامه نویس باید توانائی تفكر به روش منطقی و توجه به جزئیات را داشته باشد. این كار نیاز به شكیبائی ، مداومت و توانائی كار تحلیلی دقیق بخصوص تحت شرایط فشار دارد. ابتكار و قدرت تخیل نیزبرای طراحی راه حلها و پیشگیری از خطاها از شروط لازم میباشند. برنامه نویسان سیستم باید توانائی كار بر روی مفاهیم انتزاعی و تحلیل فنی را داشته باشند. از انجائیكه در بسیاری موارد برنامه نویسان به صورت تیمی كار میكنند و با كاربرها سروكار دارند ،‌ باید قادر به ارتباط برقرار كردن با كارمندان غیر فنی نیز باشند.
تازه كارها ممكن است به تنهائی بر روی یك برنامه اولیه كار كنند ویا به همراه برنامه نویسان با تجربه و به صورت تیمی به كار گرفته شوند. درهر صورت این افراد تازه كار باید تحت نظارت مستقیم حرفه ایها قرارگیرند. به علت رشد سریع فن آوری ، برنامه نویسان مجبور به شركت در دوره های مكرر باز آموزی میباشند.

*

چشم انداز آینده

بیشترین رشد در زمینه برنامه نویسی سیستم و اجرائی درآینده درزمینه های تجزیه و تحلیل داده ها ، تهیه نرم افزار و خدمات مشاوره ای رایانه خواهد بود. اما رشد برنامه نویسی نسبت به دیگر رشته های تخصصی رایانه كند تر است . با رشد سریع فن آوری ، نرم افزارهای پیچیده رایانه ای امروزه قادر به نوشتن بسیاری از كدهای پایه ای برنامه میباشند واین مسئله نیاز به برنامه نویسهای بیشتر را برای انجام اینگونه كارهای تكراری از بین برده است . پیشرفت در تولید بسته های نرم افزاری ، ابزارها و زبانهای برنامه نویسی پیشرفته و رشد توانائی كاربرها در طراحی ، نوشتن و اجرای برنامه های خاص خودشان بدین معناست كه بسیاری از كارهای عملیاتی برنامه نویسی قابل انتقال به دیگر مشاغل میباشند. با بالا رفتن سطح نوآوری و پیچیدگی فنی ، برنامه نویسان با رقابت بیشتری در سطح بین المللی روبرو میشوند ،‌ چرا كه شركتها قادر به سفارش دادن برنامه نویسی با قیمت كمتر به كشورهای دیگر میباشند.
با اهمیتی كه امروزه شبكه ها و محیطهای اینترنتی پیدا كرده اند ، شركتها به دنبال برنامه نویسانی هستند كه قادر به تبادل داده ها و پیاده سازی تجارت الكترونیك و استراتژیهای اینترانت باشند. از دیگر زمینه های مورد توجه ، مولتی مدیا و برنامه نویسی مشتری/ سرویس دهنده میباشند. راز موفقیت یك برنامه نویس در آینده پیش رفتن با فن آوری روز، تبحر دربرنامه نویسی پایگاه داده ها و اینترنت و تلفیق مدرك دانشگاهی با تجربه كاری میباشد.

۱۳۸۸ اسفند ۶, پنجشنبه

رابطه مستقیم بین رضایت بازدیدکننده‌ها و ویژگی‌های ظاهری یک سایت


شما برای تاثیر گذاشتن بر روی بیننده، فرصت بسیاری کمی دارید. عده‌ای این زمان را ۲۰ ثانیه، عده‌ای دیگر ۱۰ ثانیه عنوان می‌کنند. البته ما با این زمان‌ها کار نداریم. همین قدر کافی‌ست که بدانیم این مدت بسیار کم است و شما باید تمام سعی خود را انجم دهید تا در این مدت کم، بازدیدکننده را به کاربر و یا مشتری خود تبدیل کنید. بعد از رفتن به یک سایت جدید، برای بسیاری از ما مهم این است که در نگاه اول سایت جذبمان کند.(دقت کنید هدف، سایت‌های بزرگی مانند ویکی پدیا نیستند)

باید فهمیده باشید که بین رضایت بازدیدکننده‌ها و ویژگی‌های ظاهری یک سایت، رابطه مستقیمی وجود دارد. حال این سوال پیش می‌آید که برای مقابله با این موضوع چه کنیم؟

از مهم‌ترین عناصر مورد توجه برای کاربران، نحوه طراحی، شکل ظاهری، رنگ‌های مورد استفاده و همچنین محتوای سایت است. به این موضوع دقت کنید که اولین چیزی که کاربران بعد از ورود به سایت ما خواهند دید، محتوای آن نخواهد بود. آنها به سرعت و با چشم‌های خود، کل صفحه را مورد ارزیابی قرار می‌دهند و به دنبال ایده‌های مورد نظر خودشان می‌گردند.برای اطلاعات بیشتر به مقاله “بازدید از وبلاگ و سایت طبق الگوی F ” مراجعه نمایید. بنابراین سایت شما در وهله اول باید گویا و عاری از هر گونه مطلب اضافی باشد.

هماهنگی سایت شما با تمامی مرورگرها، موضوعی است که باید روی آن دقت کنید. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های هر طراح سایتی، سازگاری و یکپارچگی وب سایتش، با تمامی نسخه‌های مرورگرهاست! مطمئن باشید شخصی حاضر نمی‌شود فایرفاکس و یا اپرا را ترک کند، تنها به این دلیل که وب سایت شما با آنها هماهنگ نیست!

استفاده از عکس در پس زمینه سایت، همیشه عامل بدی نیست. بلکه اگر ماهرانه این عکس انتخاب شود، در کنار یک رنگ بندی مناسب، می‌تواند تاثیر فوق العاد‌ه‌یی روی بیننده داشته باشد. به موضوع رنگ‌بندی، انتخاب فونت و نوع نگارش دقت کنید. یک مثال ساده در این زمینه کافیست تا شما به اهمیت این موارد پی ببرید. تصور کنید وارد یک وب سایتی می‌شوید که در زمینه آرامش و راه‌های ایجاد آن فعالیت می‌کند. حال بعد از لود شدن کامل، با یک صفحه با پس زمینه‌یی به رنگ نارنجی و یا صورتی روشن و همچنین متونی که سایز آنها ۷۲ است روبه رو می‌شوید! بنده اولین کاری که می‌کنم این است که سایت را بسته و از رجوع مجدد به آن بشدت اجتناب می‌کنم!


باید دقت کنید علاوه بر صفحه اصلی، سایر صفحات هم از طراحی کار آمدی برخوردار باشند. چون بسیاری از بازدیدکننده‌ها، مستقیما به آن صفحات هدایت می‌شوند و اگر امکانات رفاهی مناسبی را برای آنها در نظر نگیرید، ممکن است از سایت شما خارج شوند! پیوند دادن به صفحه اصلی، در تمام صفحات فرعی، موضوع مهمی است. به این موضوع باید دقت کنید که طراحی سایت باید به گونه‌ای باشد که کاربر بعد از ورود به یک صفحه، حس نکند به انتهای سایت و یا به یک بن بست رسیده است که تنها راه خروج از آن، بستن سایت می‌باشد! پیوندهای مناسب، می‌تواند عاملی باشد تا بازدیدکننده خود را حفظ کنید.

حتما می‌پرسید که آیا محتوا در این بین نقشی ندارد؟ مسلما جواب منفی است. اما باید دقت کنید هدف ما چیست. ما قصد داریم ابتدا بازدیدکننده‌ای را که برای اولین بار به وب سایت ما آمده است، جذب و برای خود حفظش کنیم، و بعد در وهله دوم مطالب مفیدی در مورد مقوله تخصصی خود به آن ارائه دهیم. یک پیشنهاد مناسب این است که شما صفحه اول خود را همان طور که گفتم، شلوغ نکنید. سعی کنید یک دید کلی از سایت‌تان به کاربر دهید و سپس سعی کنید آن را به سمت صفحات دیگر راهنمایی کنید.

در نهایت شما باید بینندگان سایت خود را بشناسید و نگرش آنها را به زیبایی درک کنید و یا سایت خود را طوری طراحی کنید تا با ارائه یک ایده خاص، بتواند یک نشانه برای بیننده ایجاد کند تا باز هم سراغ سایت شما بیاید. می‌توانید مطمئن باشید، بعد از انجام این کارها، سایت مورد نظر، مورد توجه همگان قرار خواهد گرفت.

۱۳۸۸ اسفند ۵, چهارشنبه

طراحی سایتهای داینامیک و مزیتهای آنها


صفحات دینامیک امروزه بسیار محبوب شده اند. آنها و پایگاه های داده به سایت ها قدرت فراوانی ارزانی کرده اند. صفحه دینامیک صفحه ای است که در پاسخ به درخولست کاربر ساخته می شود و بیشتر محتوای آن از یک پایگاه داده فراهم می شود.

تنها با انتخاب چند گزینه توسط کاربران صفحه ای که مورد نظر وی بوده است، ساخته می شود. این گونه صفحات به کاربران توانایی دسترسی سریع به حجم عظیمی از اطلاعات و به مدیران سایت ها سرعت و سادگی به روز رسانی اطلاعات را هدیه می کنند زیرا تنها اطلاعات پایگاه داده به روز رسانی می شود، نه صدها صفحه دیگر!
ممکن است هنوز هم آنها کمی برای شما پیچیده به نظر برسند. اگر اینگونه است آخرین باری که در گوگل جستجو کرده اید را به خاطر آورید. صفحه ای که نتایج جستجو را در اختیار شما قرار داد یک صفحه دینامیک بود!
صفحه دینامیک در حقیقت وجود ندارد و تنها با توجه به درخواست کاربر ساخته می شود. برای ساخت اینگونه صفحات از تکنولوژی هایی نظیر دات نت، PHP, ASP, JSP, Cold Fusion, Perl استفاده می شود.
این صفحات از دیدگاه کاربران فوق العاده هستند اما از دیدگاه موتورهای جستجوگر می توانند مشکل زا باشند. اما مشکل چیست؟

گفته شد که برای ساخته شدن این صفحات باید متغیرهایی انتخاب شوند و سپس دکمه ای فشرده شود. مشکل هم در همین جا نهفته است: اسپایدرها توانایی انتخاب این گزینه ها را ندارند و لذا صفحه ای ساخته نمی شود که آنرا بخوانند.
آدرس اینگونه صفحات اغلب دارای علامت سوال (?) است. همینطور وجود علامتهای % ، = ، +، $ یا & در یک آدرس می تواند بیانگر داینامیک بودن آن باشد. به تمام آنچه که بعد از علامت سوال می آید Query String گفته می شود.

بسیاری از موتورهای جستجوگر امکان دسترسی به صفحات دینامیک را ندارند زیرا توانایی فراهم کردن متغیرهای لازم برای ساخته شدن آن صفحات را ندارند. این عدم توانایی موتورهای جستجوگر، مفهوم وب پنهان را برجسته تر می کند.
در واقع بسیاری از اطلاعات وب که گفته می شود در حدود ۶۰ درصد است از طریق موتورهای جستجوگر قابل دسترسی نیست. لذا به هنگام جستجوی اطلاعات، ضروری است که کاربران ابتدا به کمک موتورهای جستجوگر، وب های پنهان موجود را شناسایی نموده، سپس با مراجعه به آنها به جستجوی اطلاعات مورد نیاز خود بپردازند.
آیا اگر مستقیما به صفحات داینامیک لینک داده شود، آیا موتورهای جستجوگر این صفحات را می خوانند؟ موتور جستجوگر به هنگام رسیدن به علامت سوال و دیگر علامتها، پرچم زرد احتیاط را بالا می برد. اما چرا احتیاط؟
دلایلی که موتورهای جستجوگر با اینگونه آدرسها با احتیاط برخورد می کنند، عبارتند از:

▪ جلوگیری از بایگانی شدن محتوای یکسان
در سایتهای داینامیک اغلب اتفاق می افتد که محتوایی مشخص، آدرسهای متفاوتی داشته باشد. کاربران نیز دوست ندارند، صفحاتی با محتوایی یکسان در نتایج جستجو نمایش داده شوند لذا موتورهای جستجوگر برای جلوگیری از این مورد به هنگام برخورد به علامت سوال، احتیاط پیشه می کنند. موتورهای جستجو، در واقع تا قبل از علامت سوال را بایگانی می کنند که آدرس صفحه ای مشخص خواهد بود هر چند که تمام کارکترهای بعد از علامت سوال در آن حذف شده است. سایتهایی که از Session ID در آدرسهای صفحات خود بهره می گیرند نیز این مشکل را دارند.

▪ موتورهای جستجوگر می خواهند نتایج دقیقی را ارایه دهند.

موتورهای جستجوگر، پایگاه داده خود را در بازه زمانی مشخصی که معمولا چهار تا هشت هفته است، به روز رسانی می کنند. لذا اتفاق می افتد که محتوای صفحه ای بعد از اینکه توسط موتور جستجوگر بایگانی شد، تغییر یابد. در صفحات استاتیک محتوای جدید معمولا مرتبط با محتوای قدیم همان صفحه است. اما در صفحات داینامیک اینگونه نیست.
فرض کنید یک سایت فروش کتاب در ماه رمضان، کتاب پیشنهادی ماه به کاربران را یک کتاب مذهبی قرار داده است. بعد از اینکه ماه رمضان سپری شود کتاب پیشنهادی ماه سایت تغییر می کند و یک رمان جای آن قرار می گیرد. حال اگر موتور جستجوگر این صفحه داینامیک را در ماه رمضان بایگانی کند و بعد از ماه رمضان برای به روز رسانی محتوای جدید آن صفحه مراجعه نکند، کاربرانی را روانه صفحه می کند که کتاب مذهبی را جستجو می کنند در حالیکه در آن صفحه کتاب رمانی معرفی شده است.
با بایگانی نکردن برخی از صفحات داینامیک، موتورهای جستجوگر از تکرار مواردی مشابه پیشگیری می کنند.

▪ جلوگیری از گیر افتادن در پایگاه داده ای خاص
ممکن است با بایگانی شده صفحه ای از یک سایت، صفحات بی نهایت دیگری به اسپایدر موتور جستجوگر خورانده شود که منجر به از کار افتادن اسپایدر یا اتلاف وقت آن می شود. این حالت زمانی اتفاق می افتد که حلقه ها در برنامه نویسی سایت بسته نشوند (حلقه های if یا while).
در حال حاضر بسیاری از موتورهای جستجوگر مشکلی با صفحاتی که تنها دارای یک پارامتر در آدرس خود هستند، ندارند. نمونه ای از این آدرسها در زیر آمده است:
www.mywebsite.com/products.asp?no=۲۰

اما زمانیکه پارامترهای یک آدرس چندین مورد می شود، برای موتور جستجوگر تشخیص اینکه آیا آدرس مورد نظر محتوایی غیر تکراری و منحصر بفرد را ارایه می دهد، سخت تر می شود. در یک آدرس داینامیک می توان یک صفحه را با چندین پارامتر که از هم به کمک & جدا شده اند، نمایش داد. در آدرس زیر که دو پارامتر دارد موتور جستجوگر راهی برای تشخیص اینکه کدام پارامتر یک صفحه جدید را نشان می دهد و کدام پارامتر تنها برای مقاصدی دیگری از قبیل دسته بندی اطلاعات و ... به کار رفته است، ندارد:
www.mysite.com/products.asp?no=۲۰&cat=app

بنابراین یک راه مناسب برای طراحی سایتهایی داینامیک که مشکلات کمتری با موتورهای جستجوگر دارند، کاهش دادن تعداد پارامترهایی است که در آدرسها به کار می روند. راههای دیگر استفاده از صفحات اطلاعاتی، طراحی نسخه ای از صفحات مهم داینامیک به صورت استاتیک، اصلاح کاراکترهای آدرسهای صفحات و حضور در نتایج جستجو به کمک روشهایی مانند PFI یا PPC است.

امروزه مقوله بهینه سازی سایتهای فروشگاهی که عمدتا به صورت داینامیک هستند، بسیار جدی است زیرا اگر این سایتها نتوانند بینندگان قابل ملاحظه ای از موتورهای جستجوگر کسب کنند، فروش آنها به میزان زیادی کاهش می یابد.

آروین تاژ آفرین

۱۳۸۸ اسفند ۴, سه‌شنبه

موتور جستجو چگونه کار می کند؟


وقتی جستجویی در یک موتور جستجوگر انجام و نتایج جستجو ارایه می شود، كاربران در واقع نتیجه كار بخش های متفاوت موتور جستجوگر را می بینند. موتور جستجوگر قبلا" پایگاه داده اش را آماده كرده است و این گونه نیست كه درست در همان لحظه جستجو، تمام وب را بگردد. بسیاری از خود می پرسند كه چگونه ممکن است گوگل در كمتر از یك ثانیه تمام سایت های وب را بگردد و میلیون ها صفحه را در نتایج جستجوی خود ارایه كند؟

گوگل و هیچ موتور جستجوگر دیگری توانایی انجام این كار را ندارند. همه آنها در زمان پاسخ گویی به جستجوهای كاربران، تنها در پایگاه داده ای كه در اختیار دارند به جستجو می پردازند و نه در وب! موتور جستجوگر به كمك بخش های متفاوت خود، اطلاعات مورد نیاز را قبلا" جمع آوری، تجزیه و تحلیل می كند، آنرا در پایگاه داده اش ذخیره می نماید و به هنگام جستجوی کاربر تنها در همین پایگاه داده می گردد. بخش های مجزای یك موتور جستجوگر عبارتند از:

* Spider یا عنکبوت
* Crawler یا خزنده
* Indexer یا بایگانی کننده
* Database یا پایگاه داده
* Ranker یا سیستم رتبه بندی


الف Spider- (عنکبوت)
اسپایدر یا روبوت (Robot)، نرم افزاری است كه كار جمع آوری اطلاعات مورد نیاز یك موتور جستجوگر را بر عهده دارد. اسپایدر به صفحات مختلف سر می زند، محتوای آنها را می خواند، لینکها را دنبال می کند، اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری می كند و آنرا در اختیار سایر بخش های موتور جستجوگر قرار می دهد. كار یك اسپایدر، بسیار شبیه كار كاربران وب است. همانطور كه كاربران، صفحات مختلف را بازدید می كنند، اسپایدر هم درست این كار را انجام می دهد با این تفاوت كه اسپایدر كدهای HTML صفحات را می بیند اما كاربران نتیجه حاصل از كنار هم قرار گرفتن این كدها را. index.html صفحه ای است كه كاربران آنرا به صورت صفحات معمول وب میبینند.

اما یک اسپایدر آنرا چگونه می بیند؟
برای این كه شما هم بتوانید دنیای وب را از دیدگاه یك اسپایدر ببینید، كافی است كه كدهای

اسپایدر، به هنگام مشاهده صفحات، بر روی سرورها رد پا برجای می گذارد. شما اگر اجازه دسترسی به آمار دید و بازدیدهای صورت گرفته از یک سایت و اتفاقات انجام شده در آن را داشته باشید، می توانید مشخص كنید كه اسپایدر كدام یک از موتورهای جستجوگر صفحات سایت را مورد بازدید قرار داده است. یکی از فعالیتهای اصلی که در SEM انجام می شود تحلیل آمار همین دید و بازدیدها است. (با استفاده از کلید میانبر ctrl u یا مسیر View-soursev متوان کدهای HTML صفحه را دید)

اسپایدرها كاربردهای دیگری نیز دارند، به عنوان مثال عده ای از آنها به سایت های مختلف مراجعه می كنند و فقط به بررسی فعال بودن لینك های آنها می پردازند و یا به دنبال آدرس ایمیل (Email) می گردند.

ب- Crawler (خزنده)
كراولر، نرم افزاری است كه به عنوان یك فرمانده برای اسپایدر عمل می كند. آن مشخص می كند که اسپایدر كدام صفحات را مورد بازدید قرار دهد. در واقع کراولر تصمیم می گیرد كه كدام یك از لینك های صفحه ای كه اسپایدر در حال حاضر در آن قرار دارد، دنبال شود. ممكن است همه آنها را دنبال كند، بعضی ها را دنبال كند و یا هیچ كدام را دنبال نكند.

کراولر، ممكن است قبلا" برنامه ریزی شده باشد که آدرس های خاصی را طبق برنامه، در اختیار اسپایدر قرار دهد تا از آنها دیدن کند. دنبال كردن لینك های یک صفحه به این بستگی دارد كه موتور جستجوگر چه حجمی از اطلاعات یک سایت را می تواند (می خواهد) در پایگاه داده اش ذخیره كند. همچنین ممكن است اجازه دسترسی به بعضی از صفحات به موتورهای جستجوگر داده نشده باشد.

شما به عنوان دارنده سایت، همان طور كه دوست دارید موتورهای جستجوگر اطلاعات سایت شما را با خود ببرند، می توانید آنها را از بعضی صفحات سایت تان دور كنید و اجازه دسترسی به محتوای آن صفحات را به آنها ندهید. موتور جستجو اگر مودب باشد قبل از ورود به هر سایتی ابتدا قوانین دسترسی به محتوای سایت را (در صورت وجود) در فایلی خاص بررسی می کند و از حقوق دسترسی خود اطلاع می یابد. تنظیم میزان دسترسی موتورهای جستجوگر به محتوای یک سایت توسط پروتكل Robots انجام می شود. به عمل کراولر ، خزش (Crawling) می گویند.

ج- Indexer (بایگانی كننده)
تمام اطلاعات جمع آوری شده توسط اسپایدر در اختیار ایندکسر قرار می گیرد. در این بخش اطلاعات ارسالی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند و به بخش های متفاوتی تقسیم می شوند. تجزیه و تحلیل بدین معنی است كه مشخص می شود اطلاعات از كدام صفحه ارسال شده است، چه حجمی دارد، كلمات موجود در آن كدامند، کلمات چندبار تكرار شده اند، كلمات در كجای صفحه قرار دارند و ... .

در حقیقت ایندکسر، صفحه را به پارامترهای آن خرد می کند و تمام این پارامترها را به یک مقیاس عددی تبدیل می کند تا سیستم رتبه بندی بتواند پارامترهای صفحات مختلف را با هم مقایسه کند. در زمان تجزیه و تحلیل اطلاعات، ایندکسر برای كاهش حجم داده ها از بعضی كلمات كه بسیار رایج هستند صرفنظر می کند. كلماتی نظیر a ، an ، the ، www ، is و ... . از این گونه كلمات هستند.

د - DataBase (پایگاه داده)
تمام داده های تجزیه و تحلیل شده در ایندکسر، به پایگاه داده ارسال می گردد. در این بخش داده ها گروه بندی، كدگذاری و ذخیره می شود. همچنین داده ها قبل از آنكه ذخیره شوند، طبق تکنیکهای خاصی فشرده می شوند تا حجم كمی از پایگاه داده را اشغال كنند. یك موتور جستجوگر باید پایگاده داده عظیمی داشته باشد و به طور مداوم حجم محتوای آنرا گسترش دهد و البته اطلاعات قدیمی را هم به روز رسانی نماید. بزرگی و به روز بودن پایگاه داده یك موتور جستجوگر برای آن امتیاز محسوب می گردد. یكی از تفاوتهای اصلی موتورهای جستجوگر در حجم پایگاه داده آنها و همچنین روش ذخیره سازی داده ها در پایگاه داده است.

و- Ranker (سیستم رتبه بندی)
بعد از آنكه تمام مراحل قبل انجام شد، موتور جستجوگر آماده پاسخ گویی به سوالات كاربران است. كاربران چند كلمه را در جعبه جستجوی (Search Box) آن وارد می كنند و سپس با فشردن Enter منتظر پــاسخ می مانند. برای پاسخگویی به درخواست کاربر، ابتدا تمام صفحات موجود در پایگاه داده كه به موضوع جستجو شده، مرتبط هستند، مشخص می شوند. پس از آن سیستم رتبه بندی وارد عمل شده، آنها را از بیشترین ارتباط تا كمترین ارتباط مرتب می كند و به عنوان نتایج جستجو به كاربر نمایش می دهد.

حتی اگر موتور جستجوگر بهترین و كامل ترین پایگاه داده را داشته باشد اما نتواند پاسخ های مرتبطی را ارایه كند، یك موتور جستجوگر ضعیف خواهد بود. در حقیقت سیستم رتبه بندی قلب تپنده یك موتور جستجوگر است و تفاوت اصلی موتورهای جستجوگر در این بخش قرار دارد. سیستم رتبه بندی برای پاسخ گویی به سوالات كاربران، پارامترهای بسیاری را در نظر می گیرد تا بتواند بهترین پاسخ ها را در اختیار آنها قرار دارد.

حرفه ای های دنیای SEM به طور خلاصه از آن به Algo ( الگوریتم) یاد می كنند. الگوریتم، مجموعه ای از دستورالعمل ها است كه موتور جستجوگر با اعمال آنها بر پارامترهای صفحات موجود در پایگاه داده اش، تصمیم می گیرد که صفحات مرتبط را چگونه در نتایج جستجو مرتب كند. در حال حاضر قدرتمندترین سیستم رتبه بندی را گوگل در اختیار دارد.

می توان با ادغام کردن اسپایدر با کراولر و همچنین ایندکسر با پایگاه داده، موتور جستجوگر را شامل سه بخش زیر دانست که این گونه تقسیم بندی هم درست می باشد:

* کراولر
* بایگانی
* سیستم رتبه بندی

تذکر- برای سهولت در بیان مطالب بعدی هر گاه صحبت از بایگانی کردن (شدن) به میان می آید، مقصود این است که صفحه تجزیه و تحلیل شده و به پایگاه داده موتور جستجوگر وارد می شود.

برای آنكه تصور درستی از نحوه كار یك موتور جستجوگر داشته باشید داستان نامتعارف زیر را با هم بررسی می كنیم. داستان ما یک شکارچی دارد. او تصمیم به شكار می گیرد:

- کار کراولر:
او قصد دارد برای شكار به یك منطقه حفاظت شده برود :

- پروتكل Robots :
ابتدا تمام محدودیت های موجود برای شكار در این منطقه را بررسی می كند:

* آیا در این منطقه می توان به شکار پرداخت؟
* کدام حیوانات را می توان شکار کرد؟
* حداکثر تعداد شکار چه میزانی است؟
* و ... .

فرض می کنیم او مجوز شكار یک اوریال (نوعی آهو) را از شكاربانی منطقه دریافت می كند.

- کار اسپایدر
او اوریالی رعنا را شكار می كند و سپس آنرا با خود به منزل می برد.

- کار ایندکسر
شكار را تكه تكه كرده، گوشت، استخوان، دل و قلوه، كله پاچه و ... آنرا بسته بندی می كند و بخش های زاید شکار را دور می ریزد.

- کار پایگاه داده
بسته های حاصل را درون فریزر قرار داده، ذخیره می کند.

- کار سیستم رتبه بندی
مهمانان سراغ او می آیند و همسرش بسته به ذائقه مهمانان برای آنها غذا طبخ می كند. ممكن است عده ای كله پاچه، عده ای آبگوشت، عده ای ... دوست داشته باشند. پخت غذا طبق سلیقه مهمانان کار سختی است. ممكن است همه آنها آبگوشت بخواهند اما آنها مسلما" بامزه ترین آبگوشت را می خواهند

۱۳۸۸ اسفند ۳, دوشنبه

8 نکته برای طراحی وب سایت


در این نوشته به پاره ای مشکلات و مسائل متداول در سایت های امروزی اشاره شده که اگر صاحب یا طرح وب سایتی هستید، ممکن است چند دقیقه از وقتتان را صرف نگاهی دوباره به کارایی سایتتان کند.

صفحه معرفی را متناسب طراحی کنید:
صفحه اول یا Homepage سایت مهم ترين صفحه آن است که باید نشان دهنده ساختار اصلی و اطلاعات پر اهمیت سایت باشد. استفاده از صفحه معرفی در ابتدای ورود به سایت اگر چه ممکن است برای بار اول جذاب و دیدنی باشد ولی می تواند از کاربردی بدون سایت کاسته و به یک مزاحم بدل شود. درست مثل این که مجبورتان کنند هر بار قبل از ورود به یک فروشگاه 30 ثانیه فیلم تکراری تماشا کنید.


•عناصر غیر ضروری را شناسایی کنید:
از مهمترين پرسشهایی که باید درباره طراحی یک سایت ازخود بپرسید این است که آیا استفاده از فلان عنصر در آن واقعا ضروری است یا خیر؟ آیا در صورت حذف آن از کارآیی سایت کاسته می شود؟ لوگوهای چرخشی، انیمیشن، گرافیک های سه بعدی و موسیقی، نمونه هایی هستند که در کارآمد بودنشان باید همیشه شک کرد.


•مواظب سرعت سایت باشید:
اگر روی رایانه ای که سایت طراحی شده بسرعت سایت را پیمایش می کنید. به این فکر کنید که آیا این سایت برای کسانی هم که با خط تلفن به اینترنت وصل می شوند به اندازه کافی سريع هست؟ یک آزمایش ساده برای سرعت سایت چنین است که روی یک لینک کلیک کنید و نفس خود را در سینه نگه داريد. اگر صفحه مورد نظر زودتر از این که شما احساس خفگی کنید نمایان شد حجم صفحات سایتتان مناسب است، اگر نه فکری به حال حجم صفحات سایت بکنید. (البته این آزمایش برای غواصان درست پاسخ نمی دهد. ) برای لاغر کردن سایت، از شر آیکون های بزرگ، کدهای جاوا و تصاوير اضافی خلاص شويد و اندازه تصاوير بزرگ را کاهش دهید. دقت کنید که اصل تصوير را کوچکتر کنید نه اندازه نمایش آن را در HTML.


•نگذاريد کسی گم شود:
اگر سایتی با 5 صفحه داريد نگران گم شدن اطلاعات یا بازدید کنندگان در سایت خود نباشید، ولی وقتی اندازه سایتتان به 100 صفحه رسید. گرفتار شدن در هر دو مساله، بسیار آسان تر از آن است که فکرش را می کنید برای حل این مشکل، داشتن ساختار مناسب و لینک های ناوبری که هم اطلاعات به وسیله آن براحتی در دسترس باشد و هم بازدید کنندگان سایت براحتی از موقعیت و مکان خود در سایت سر در بیاورند. کاری ضروری است. برای کنترل سایت خود از یک نفر که تا به حال سایت شما راندیده بخواهید. مطلبی را در سایت پیدا کند و هر از گاهی از آگاهی وی نسبت به موقعیتش در سایت بپرسید.


•به لینکها بیشتر توجه کنید:
لینکها ساختار اصلی سایت را مشخص می کنند. اشتباه در به کارگیری آن ها ممکن است ساختار سایت را دچار مشکل کند. زیر لینکها خط بکشید، زيرا سایت گردها به آن عادت کرده اند و مواظب باشید این کار را با عباراتی که لینک نیستند نکنید که موجب سردرگمی بازدیدکنندگان می شود. بکوشید از عکس به جای نوشته و لینک استفاده نکنید، چون هم فضای بیشتری اشغال کرده و سرعت سایت را پایین می آورد، هم موتورهای جستجو گر نمی توانند عکسها را بخوانند. اگر مجبور شدید از عکس برای لینک استفاده کنید بهتر است قالبی مشخص انتخاب کرده و تکلیف بازدیدکننده را با سایت درباره این که کدام عکس لینک است و کدامیک نیست از ابتدا روشن کنید.


•همه از سیستم های مشابه استفاده نمی کنند:
سایت را روی سیستم های مختلف و با مرورگرهای مختلف تست کنید و مطمئن شويد دیگران هم سایت را همان طور می بینند که شما می بینید.


•حوصله بازدیدکنندگان را سر نبريد:
درباره اطلاعاتی که روی سایت می گذاريد بیشتر فکر کنید و از قراردادن موارد غیر ضروری و تاريخ گذشته در سایت پرهیز کنید. این سوال را از خود بپرسید که آیا لازم است این مطلب روی سایت باشد آیا این مطلب به روز هست؟ در آخر اگر شما طراح سایت هستید و نه صاحب آن، همیشه به خاطر داشته باشید که تصمیم گیرنده نهایی در هر کدام ازموارد بالا سفارش دهنده آن است. پس مواظب باشید در راه ساختن یک وب سایت کارآمد شغل خود را از دست ندهید.

۱۳۸۸ اسفند ۲, یکشنبه

چند روش برای افزایش درآمد وب سایت شما از طریق تبلیغات


دراواخردهه ۹۰ میلادی، درآمد قابل توجهی از طریق تبلیغات بنری نصیب صاحبان وب سایتها میشد.اما این عظمت دیری نپایید. کوزهی عسل رویاها خیلی زود شکست.هزینه پرداخت شده بابت هر هزارتبلیغ (CPM)، شاخص قیمت تبلیغات بنری به نحو قابل توجهی سقوط کرد.
در حالی که برخی از صاحبان وب سایتها سرگرم لذت بردن از درآمد خود بودند (چیزی در حدود CPM/۱۵۰دلار )، این میزان درآمد به یکباره در مدت زمانی کوتاه به کمتر از CPM /۰.۵دلار، رسید و به همین نسبت درآمد سایتهایی با حدود ۵۰۰۰۰۰ تبلیغ در هر ماه به ۷۵۰۰۰ دلار در هر ماه رسید.

اینزمان بود که آه از نهاد صاحبین سایتها برآمد.البته رشد تبلیغات بنری همواره کند بوده، اما هیچگاه به اندازه اواخر دهه ۹۰ نبوده است.

اکنون سایتها برای کسب مجدد درآمد گذشته خود، به شیوه های نوین تبلیغاتی رو آورده اند، خصوصا صاحبان وب سایتهای کوچک بارضایت از روش های جدید تبلیغاتی استقبال کردهاند.یکی از این روش های جدید تبلیغاتی، “تبلیغات متنی ” نامیده میشود و سایتهای مشهوری مانندGoogle Adsense, Quigo Adsonar, Overture ContentMatch, IndustryBrain از این شیوه تبلیغاتی استفاده میکنند.این نوع تبلیغات بر پایه متن شکل میگیرند و به طور خاص، به موضوعات مطرح شده در یک صفحه وب مربوط میشوند(مثلا مقالهای در مورد راههای مختلف وام گرفتن از بانک، تبلیغات وامهای خصوصی و بانکی و یا نوشتن مقاله ای در مورد نقاط قوت یک محصول یا خدمت).
این تبلیغها عموما بر پایه متن و محتوا هستند، اما برخی برنامه ها مانند Google Adsense تبلیغات تصویری هم عرضه میکنند.ارائه کنندگان تبلیغات متنی وعده داده اند که از سایر انواع دیگر تبلیغات اینترنتی(به عنوان مثال تبلیغات بنری) پیشی بگیرند وبه این ترتیب مخاطبین بیشتر روی آنها کلیک کنند.(در نتیجه ناشرین درآمد بیشتری کسب میکنند و تبلیغ دهنده گان به هدف خود یعنی جذب بازدید کننده بیشتر می رسند).در نظر داشته باشید که تبلیغات متنی فقط در پیدا کردن و به نمایش گزاردن تعدادی کد و انتظار برای خوانده شدن، خلاصه نمیشود بلکه راههای متعددی برای افزایش درآمد از این طریق وجود دارد،چه از Adsense استفاده میکنید و چه از Adsonar.

به یاد داشته باشیم:
۱) در نظر گرفتن تمام موارد درخور سایت
قبل از هر چیز باید بدانید، تبلیغات متنی مخاطبان خاص خود را دارند. برخی سایت ها این مطلب را به درستی دریافتهاند،در حالی که بقیه به زحمت چند پنی به دست میآورند. به عنوان مثال کسانی که از Google Adsense استفاده میکنند، در کلوپ UPS عضو شده، از مزایای این عضویت بهره میبرند.( Google Adsense مبالغ سایتهایی با بیش از ۱۰۰۰۰ دلار عایدی را از طریق UPS میفرستد، در حالی که بقیه با روشهای معمولی چکهایشان را دریافت میکنند. از نظر خیلیها درآمد ۱۰۰ دلار در ماه هم دست نیافتنیاست.)نکتهی جالب درمورد تبلیغات متنی، عدم ارتباط این تبلیغات با ترافیک سایت است. مثلا سایتهایی با کمتر از ۵۰۰۰ آگهی تبلیغاتی وجود دارند که درآمدشان از سایتهایی با تیراژ ۵۰۰۰۰ آگهی تبلیغاتی بیشتراست.بنابراین، این مسأله به مراجعین وب سایت مرتبط می باشد.

خصوصیت وب سایتهایی که از تبلیغات متنی استفاده میکنند، چگونه است؟
▪ سایتهایی که مخاطبین آنها اصولا خریدار هستند.
▪ سایتهایی که افراد به دنبال اطلاعات دقیق تری درباره تولیدات خاص هستند.این سایتها تولیدات، خدمات جدید و فرصتهای شغلی را معرفی کرده،به فروش این خدمات و محصولات میپردازند.
▪ سایتهایی که مراجعین آنها معمولا تمایل به خرج کردن پول دارند.
▪ سایتهایی با درصد رو به افزایش مراجعین خاص (مخاطبین معمولی اغلب از خواندن تبلیغات، امتناع میکنند.)
▪ سایتهایی که استفادهکنندگان آنها علاوه بر اینکه مطالب سایت را میخوانند، نسبت به تبلیغات علاقه نشان میدهند. اگر تبلیغات متنی انتظارات شما را برآورده نمیکند، میتوانید از روشهایی مانند برنامههای ضمیمه و تبلیغات بر پایهی CPM استفاده کنید.

۲) تهیهی مضامین نوین برای مخاطبین
کلید موفقیت یک تبلیغ متنی در مضمون آن نهفته است. محتوا، مخاطبین را به خواندن مطالب وب سایت ترغیب کرده، همچنین آنها را به تبلیغات علاقهمند میکند.
میتوان تبلیغات متنی را تبلیغات هدفدار نامید. با افزایش کیفیت محتوا، درآمد حاصل از این تبلیغ افزایش پیدا میکند.متصدیان امور تبلیغاتی (افرادی که عموما” حقوق ناشرین را میپردازند)، ترجیح میدهند تبلیغاتشان در سایتهایی با مضامین ممتاز نشانداده شود. در حقیقت یکی از دلایل امتناع این افراد از نمایش تبلیغاتشان در سایتها، جلوگیری از حضور تبلیغات در سایتهای بیمفهوم و spamy است.
از نظر آنها این سایتها ممکن است تعداد کلیکها را زیاد کنند، اما تأثیری بر رتبه آنها در موتورهای جستجو ندارند.فرد ممکن است روی تبلیغات کلیک کند، نه بهخاطر اینکه جذب خدمات یا تولیدات شده است، بلکه چون میخواهد هرچه زودتر از سایت خارج شود و تبلیغات سادهترین راه برای این کار هستند. این در حالی است که متصدیان امور تبلیغی فقط به کلیک روی تبلیغات احتیاج ندارند: آنها برای بهدست آوردن مخاطبانی علاقهمند به محصولاتشان هزینه میکنند. آنها به مخاطبینی با قابلیت نظردهی نیاز دارند، که این اظهار نظر ممکن است شامل فروش یک محصول یا خدمت، عضو شدن در خبرنامه الکترونیکی وب سایت یا پرکردن پرسشنامه ای در مورد علاقه مندی های بازدید کننده باشد.

۳) مطالعهی دقیق نکات و قوانین مربوط به ارائه خدمات
اگر از برنامه های تبیلغاتی وب سایتهایی مانند Google بهره می برید، حتما” نکات مربوط به ارائه خدمات(حاوی بایدها و نبایدهایی که شما را در رسیدن به مقصود یاری میکند) را به دقت مطالعه کنید.
به این ترتیب شما درمییابید که کدهای تبلیغات را در چه محلی بگذارید. از آن مهمتر ، این نکات به شما هشدار میدهند که چگونه از روند تبلیغات کنار گذاشته میشوید، مثلاً با کلیکهای ساختگی یا تبلیغات متناقض.
بسیاری از ناشرین زحمت خواندن این نکات را به خود نمیدهند و از این شکایت میکنند که چرا بهخاطر نقض یک مورد کوچک از دور فعالیتهای تبلیغاتی خارج شدهاند.خواندن و درک این نکات اهمیت بسیاری دارد. قطعاً شما نمیخواهید یک منبع درآمد (حدودا” ۵۰۰۰$ در ماه) را فقط بهخاطر ندانستن قوانینی که صرفا” گمان میکردهاید با آنها موافقید، از دست بدهید. بسیاری از برنامههای تبلیغاتی مانند Google Adsense نسبت به رعایت این نکات بسیار سختگیر بوده و برای اصلاح اشتباه شما ایمیلهای هشدار دهنده ای ارسال می کنند. گاه بدون آنکه علتش را بدانید، اخطاری دریافت میکنید مبنی بر اینکه باید ظرف چند ساعت کد تبلیغات را از سایتتان پاک کنید.

۴) استفاده از دادههای موجود و تحلیل آنها
با شرکت در برنامههای تبلیغات متنی، همواره گزارشهایی دریافت میکنید که حاکی از عملکرد صحیح برنامه در سایت شما هستند.
شاخصهای اصلی شامل صفحه، تعداد دفعات انتشار، تعداد کلیکها، میانگین تعداد کلیکها در هر ۱۰۰ تبلیغ منتشر شده (CTR) و کل درآمد حاصل، می باشد.
برخی از آنها CPM قابل توجهی ایجاد میکنند. این شاخصها شما را در تحلیل عملکرد وب سایتتان و افزایش درآمد آن بسیار کمک میکنند. بهعنوان مثال، اگر CTR شما فقط ۰.۲% است، درحالیکه رقیب شما ادعا میکند CTR او ۴.۵% است، بدانید که بهبود محتوای تبلیغاتی شما کلید دستیابی به CTR بالا است. بنابراین در این مرحله تمام برنامههای خود را روی بهبود CTR متمرکز کنید.

۱۳۸۸ اسفند ۱, شنبه

با Word هم میتوان وب سایت طراحی کرد!


مطمئنأ تمامی کاربران هنگامی که به بحث طراحی وب سایت بر میخورند به یاد برنامه های تخصصی طراحی صفحات اینترنتی می افتند اما ، در این ترفند قصد داریم اصولی را به شما معرفی کنیم که با استفاده از آنها میتوانید به سادگی در Microsoft Word معروف هم سایت طراحی کنید ، با همان ویژگی ها و زیبایی ها. برای این کار حتی میتوانید از Word 97 هم استفاده کنید اما عالی ترین حالت Word 2003 است.

خب حالا دست به کار شوید؛
یک صفحه جدید باز کنید و از منوی File گزینه Save as HTML یا Save as web pages را برگزینید و به صورت یک فایل با پسوند htm در مسیر دلخواه ذخیره کنید. بهتر است نام آن را index.htm انتخاب کنید. چرا که در آینده ای نزدیک این فایل، صفحه اصلی سایت شما خواهد شد.
اگر دوست داشته باشید می توانید برای صفحه خود یک رنگ زمینه (Background) برگزینید. توجه کنید انتخاب رنگ زمینه باید دقت کافی صورت گیرد، تا از خوانایی مطالب صفحه کاسته نشود معمولاً رنگهای کمرنگ و ملایم و مناسب ترند. برای این کار از منوی Format گزینه Background را انتخاب کنید و رنگ مورد علاقه خود را برگزینید. از قسمت Fill Effects هم می توانید افکتهای مختلفی به آن بدهید.

در این قسمت می توانید با انتخاب پوشه Picture یک تصویر برای پیش زمینه سایت خود قرار دهید. مثل یک صفحه معمولی Word می توانید از فونتهای مختلف، بولت (Bullet) جدول، تصویر نمودار و... استفاده کنید. برای افزودن تصویر می توانید از آیکن موجود در نوار ابزار (Toolbar) یا از گزینه Picture موجود در Insert استفاده کنید. Word تصاویر جالب و جذابی دارد که Clip Art نامیده می شود. برای استفاده از آنها (patogh4u.net) می توانید از منوی باز شده، Clip Art را برگزینید. اگر قصد دارید از تصاویر دلخواه خودتان استفاده کنید، گزینه ی دوم را که From file است انتخاب کنید. پس از مشخص کردن مسیر و نام فایل تصویر مربوطه در صفحه ظاهر می شود. نگران سایز تصاویر Clip Artها نباشید. با یک کلیک روی آنها می توانید به کمک ماوس از گوشه های تصاویر آنها را تغییر سایز دهید. فراموش نکنید در حین انجام مراحل مختلف کار، هر از گاهی صفحه خود را Save کنید. یکی از اجزای مهم یک صفحه ی وب پیوند با لینک (Hyperink) است. لینک قسمتی از صفحه است که اگر روی آن کلیک کنید شما را به یک سایت دیگر صفحه دیگری از همان سایت، یا قسمت دیگری از همان صفحه می برد. وقتی ماوس را روی یک لینک قرار می دهید، حالت ماوس از حالت فلش، به صورت یک دست تغییر می یابد. لینک می تواند یک یا چند کلمه، یک تصویر و یا حتی قسمتی از یک تصویر باشد. با استفاده از لینکها، بین صفحات مختلف سایت حرکت می کنید. اگر سایت شما بیش از یک صفحه داشته باشد، نیاز دارید در قسمتی از صفحه ی اول یک سری لینک برای رفتن به صفحات دیگر قرار دهید.

صفحه دوم سایت را به همان روش صفحه نخست ایجاد کنید و آن را با نام مناسبی در همان مسیر قبل ذخیره کنید. مجدداً به صفحه ی index.htm برگردید. کلمات یا تصویری که می خواهید به صفحه ی دوم لینک شود Select کنید. ماوس را روی آن قرار دهید. کلیک سمت راست کنید و از منوی باز شده گزینه ی Hyperlink را انتخاب کنید (می توانید از آیکن Hyperlink در نوار ابزار و یا از گزینه ی Hyperlink در منوی Insert نیز برای این کار استفاده کنید). حال مسیر و نام صفحه ی دوم را انتخاب کنید و OK را بزنید. با این کار اگر روی صفحه لینک شده از صفحه index کلیک کنید به صفحه دوم خواهید رفت.
اگر اهل گشت و گذار در اینترنت باشید حتماً دیده اید که وقتی به صفحات داخلی یک سایت مراجعه می کنید، معمولاً راه بازگشت برای شما پیش بینی می شود تا در سایت گم نشوید. بهتر است شما هم در همه صفحات داخلی سایت خود، یک لینک «صفحه ی اصلی» یا (Home) داشته باشید. در این مثال هم در صفحه دوم یک لینک قرار دارد و آن را به index.htm لینک کنید. مراحل فوق را برای صفحات دیگر سایت خود نیز انجام دهید. تمام شد به همین راحتی شما به کمک Word یک سایت ساده ساختید.

حال باید سایت خود را بر روی یک سرور قرار دهید.

۱۳۸۸ بهمن ۳۰, جمعه

چگونه می توان سایت های وب را وارد Excel نمود


اطلاعات تجاری و سایر اطلاعات عددی جدید را می توان بدون هیچ مشکلی وارد اکسل کرد و در جداول خاصی اضافه(Insert) کرد.
آنهایی را که از اینترنت می خواهید کپی شوند انتخاب کنید و Ctrl+C را فشار دهید . و سپس Excel باز کنید و گزینه Paste را از Edit کلیک کنید و گزینه وب را انتخاب کنید . در پنجره بعدی بر روی کارت زرد رنگ کلیک کنید و گزینه Import را کلیک کنید.

۱۳۸۸ بهمن ۲۹, پنجشنبه

اصول طراحی صفحات وب


حداقل در حال حاضر، كمبود مهمی كه در مورد صفحات سرگرمی وجود دارد تفاوت كلی بین شمایل صفحات وب با شكل اصلی سرگرمی واقعی با صفحات وب مقایسه كنند، به سادگی به عدم واقعگرایی صفحات وب نسبت به رسانه اصلی پی میبرند .

● طراحی صنعتی
چگونه یك مشتری جنس مورد نظر خود را شناسایی و ردیابی میكند، و احتمالا پیشنهادات خوبی را برای فروش بر روی صفحه وب ارائه میدهد؟ این مبارزه طلبی طراحی صفحات تجاری وب میباشد
بیشترین تولید كنندگان صنعتی با جدیت به سمت مشتریانشان جهت گیری كرده و صفحات طراحی شده برای كمپانیهای صنعتی، میبایست تعصبات مشتری گرایانه قوی داشته باشند.
گرایش به مشتری در روشی كه صفحات صنعتی، مشتری را چه از لحاظ تصویری و چه از لحاظ تعاملی درگیر میكنند، دیده میشود. صفحات صنعتی غالبا معمولیتر از صفحات دیگر به نظر میدهند.
● صفحات صنعتی در كل دارای سه عنصر میباشند
۱ ) خصوصیات محصول: هر مشتری میبایست بتواند یك محصول خاص را از میان مجموعه ای از محصولات مشخص كند. این كار میتواند به صورت تصویری، با استفاده از یك لیست انتخابی یا با استفاده از یك برنامه جستجو انجام شود.
۲) مشخصات محصول: بیشتر محصولات صنعتی همراه با اطلاعاتی عرضه میشوند كه صفحه مشخصات نامیده میشود یك صفحه مشخصات تركیبی از متن، تصویر و توصیفاتی در مورد كارایی محصول در یك ورق كاغذ میباشد. خصوصیات كارایی یا تصویر توصیف كننده ساختار كالا، اغلب عامل فروش یك محصول میباشند.
البته با توجه به قابلیتهای وب، ایجاد صفحه مشخصات كالا در وب به روش سنتی، محدود كننده به نظر میرسد. مشخصات كارایی كالا میتواند به صورت سه بعدی و همراه با حركت ایجاد شود، همچنین خود محصول در حال انجام عمل، قابل نمایش باشد.
۳) ارتباط با مشتری: ‏‏‏كارتهای جالبی را كه در آنها از شما سئوال میشود «آیا مایلید كه نمایندگی سرویسهای مشتری در مورد كالایی خاص با شما تماس بگیرد؟» را بخاطر بیاورید. با استفاده از وب سئوالات تقریبا پس از پرسیده شدن جواب داده خواهند شد.

●طراحی صفحات خرده فروشی
صفحات خرده فروشی كاملا با صفحات صنعتی متفاوت است چرا كه در مورد محصولات خرده فروشی، انتقال اطلاعات تكنیكی چندان مورد توجه نمیباشد. بهر حال چیزی كه در این نوع صفحات دارای اهمیت بسیار است، تطابق تصاویر با اصل میباشد.
▪ در این نوع طراحی باید مسائل زیر را در نظر گرفت:
۱ ) خصوصیات تصویری و سازمانی فروشندگی خرده فروشیهای موفق چیست؟
۲ ) اجزا ساختاری خرده فروشی چیست؟
۳ ) از چه خصوصیات وب میتوان به گونه ای موثر در طراحی صفحات خرده فروشی سود جست؟

●صفحات تجاری
صفحاتی كه برای مخاطبین تجاری طراحی میشوند با صفحات خرده فروشی و صنعتی تفاوت دارند. به خاطر داشته باشید كه هر شركت دارای زندگی و یك شخصیت وجودی در زمینه محصولات ویژه یا عملیات فروش خاصی میباشد. یك شركت تلاش زیادی را صرف به تصویر كشیدن یك نمای حساب شده از خود میكند. این تلاش ممكن است شامل اسم،ارم شركت،رسم الخطی كه در مكاتبات شركت استفاده میشود. رنگهای مورد استفاده و اینكه دقیقا چه اسامی برای معرفی محصولاتشان میكنند، باشد.
یك صفحه تجاری میبایست منعكس كننده فرهنگ ان شركت باشد. این بدان معنی است كه صفحات وب یك بانك، اساسا با صفحات وب یك تولید كننده اسباب بازی متفاوت است.
● قطعات اصلی پازل صفحه وب تجاری شامل اجزا زیر میباشد:
▪ نام شركت رسما چگونه استفاده میشود؟ ایا به طور كامل نوشته میشود یا مخفف؟ ایا نام، یك نام تجاری ثبت شده است؟
▪ ایا نام شركت تحت قانون حق تكثیر میباشد؟
▪ ایا نام شركت همان آرم شركت است. یا یك طرح گرافیكی جداگانه میباشد؟ اندازه، مكان و جهت رسمی ان چگونه است؟
▪ ایا یك ارم تجاری یا یك نشان سازمانی است؟
▪ ایا اسامی محصولات، اسامی تجاری طراحی شده به شكل خاص میباشند؟
▪ ایا این نوع اسامی با قلم،وزن و تاكید متفاوتی نمایش داده میشوند؟
▪ آیا رسم الخط رسمی، برای بدنه اصلی مكاتبات وجود دارد؟
▪ ایا متن ترازبندی شده است یا دارای برامدگی و فرورفتگی است؟
▪ آیا اصلا رنگهای رسمی برای شركت وجود دارد؟
▪ ایا یك سلسله مراتب برای مكاتبات در شركت وجود دارد؟
▪ شما چگونه میتوانید سئوالات و تقاضاهایتان را به قسمتهای مختلف ابلاغ كنید؟

● موسسات آموزشی
موسسات آموزشی دارای اولین و بیشترین نشریات وب میباشند و همگی با مشگل ساختاری یكسانی مواجهند. كالجها و دانشگاهها، بیش از حد معمول ساخت یافته اند یا به عبارتی قسمت بندی شده به بخشهای مختلف میباشند، بنابراین صفحات وب میبایست حس مجازی تصویری از ارتباطات ساختاری داخل یك موسسه ارائه دهند بگونه ای كه حس قدم زدن در آن موسسه در بیننده القا شود.
جنبه یكسان صفحات آموزشی، ترتیب عملیات داخل موسسات میباشد. این مسئله در تضاد كامل با صفحات تولید كنندگان و فروشندگان جز میباشد. ترمهای مدارس همیشه مدت ثابتی دارند. تاریخ شروع و خاتمه از قبل دقیقا مشخص شده اند تقاضانامه و عملیات ورود به موسسه همگی استاندارد شده میباشند. گذراندن كل دوره تحصیلی اجباری است و معمولا میبایست تحت مجموعه ای از مراحل مشخص گذرانده شوند. كارنامها مقدار پیشرفت محصل را مشخص میكنند. دانش اموزان براساس پیشرفتشان طبقه بندی میشوند، در حقیقت بر اساس وضعیت قبولی هر مقطع طبقه بندی میشوند، این صفحات به دلیل كمبود آزادی عمل طراح، جز مشگل ترین صفحات از لحاظ طراحی میباشد.

● صفحات مربوط به سرگرمی
در مقابل صفحات تجاری، صفحات مربوط به سرگرمیها قرار دارند. درست است كه در اینجا هم ممكن است برخی محدودیتهای تجاری اعمال شوند(سونی، دیسنی و غیره )ولی این صفحات در معمولیترین و مورد قبولترین شكلشان دارای كمترین محدودیتهای طراحی بوده و آزادی عمل زیادی برای طراح وجود دارد. مشتریان سرگرمیها اغلب جز بی ثباترین و مشگلترین مشتریان برای شناسایی و ردیابی میباشند. موضوعی كه در سال گذشته مورد توجه ترین موضوعات بوده ممكن است دیگر موردتوجه نباشد.
● صفحات وب سرگرمی دارای خصوصیات زیر میباشد؛
▪ كمترین ساختارو عمل-عكس العمل بیشتر
▪ اعتماد بیشتر به تصویر نسبت به اطلاعات نوشتاری
▪ استفاده بیشتر از منابعی كه مشتریان بالقوه این نوع صفحات وب مجبور به یادگیری آن هستند.
▪ انجام محاسبات سطح بالا به منظور بهبود سرعت پردازنده، عمق نمایش و پهنای باند شبكه.
▪ حداقل در حال حاضر، كمبود مهمی كه در مورد صفحات سرگرمی وجود دارد تفاوت كلی بین شمایل صفحات وب با شكل واقعی سرگرمی واقعی مورد توجهشان مثل فیلم، كتاب، بازی، ضبط صوت، كنسرت و نمایش زنده و چیزهای دیگر را با صفحات وب مقایسه كنند، به سادگی به عدم واقعگرایی صفحات وب نسبت به رسانه اصلی پی میبرند. برای موفقیت صفحات سرگرمی وب یا باید واقعگرایانه صفحات وب با وسایل موجود در زندگی منطق شود و یا صفحات سرگرمی وبی طراحی شود كه هیچ مرجعی در دنیای واقعی برای مقایسه نداشته باشند


پس از تصمیم یک شرکت یا فرد در ایجاد یک سایت ، سه مسئله می‌بایست حل گردد تا آن سایت بر روی اینترنت قابل ملاحظه باشد.

● نکات اساسی اولیه
پس از تصمیم یک شرکت یا فرد در ایجاد یک سایت ، سه مسئله می‌بایست حل گردد تا آن سایت بر روی اینترنت قابل ملاحظه باشد.
الف ـ نکته اول نام سایت می‌باشد.
اما چون این نام می‌بایست منحصر به فرد باشد، ممکن است نام دلخواه شما قبلا توسط فرد دیگری گرفته شده باشد. بنابراین قبل از انجام سایر امور می‌باید نام منحصر به فردی برای سایت خود انتخاب نمایید. در ضمن چنانچه هم اکنون سایت شما آماده نمی‌باشد، می‌توانید نسبت به رزرو نام سایت خود اقدام نمایید تا بعدا فرد یا سازمان دیگری آن را نخرد. نکته ضروری در این رابطه آن است که تلاش کنید نام انتخابی شما با محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهید بسیار نزدیک باشد و حاکی از آن باشد، چرا که هر ماه یک بار موتورهای جستجوگر تحت شبکه اینترنت ، اقدام به بروز کردن اطلاعات خود می‌کنند و اگر نام شما با کاری که می‌کنید سنخیت نداشته باشد، شما را شناسایی نمی‌کنند و در نتیجه به کاربران نیز معرفی نمی‌شوید و از یک بازاریابی و معرفی جهانی و رایگان محروم می‌شوید.
ب ـ نکته دوم فضایی است که صفحات وب شما آنجا قرار می‌گیرند.
بنابراین نیاز به یک سرور دارید که می‌بایست صفحات وب شما را پذیرا باشد. البته همه سرورها همه نوع صفحه‌ای را پشتیبانی نمی‌کنند و نیز خدمات یکسانی را ارائه نمی‌دهند بلکه تنوع بسیار هم در خدمات و هم در قیمت دارند که بدون داشتن آگاهی لازم از خدمات قابل ارائه آنان انتخاب بهترین و مناسبترین میزبان وب ناممکن است.
ج ـ نکته سوم طراحی سایت و قرار دادن آن بر روی سرور می‌باشد.
با این امکان وب سایت اصطلاحا مانند محل دفتر و ویترین کار شماست که باید با دقت و حساسیت خاصی انجام شود.
● طراحی سایتهای صنعتی
چگونه یک مشتری جنس مورد نظر خود را شناسایی و ردیابی می‌کند، و احتمالا پیشنهادات خوبی را برای فروش بر روی صفحه وب ارائه می‌دهد؟ این مبارزه طلبی طراحی صفحات تجاری وب می‌باشد. بیشترین تولید کنندگان صنعتی با جدیت به سمت مشتریانشان جهت گیری کرده و صفحات طراحی شده برای کمپانیهای صنعتی ، می‌بایست تعصبات مشتری گرایانه قوی داشته باشند. گرایش به مشتری در روشی که صفحات صنعتی ، مشتری را چه از لحاظ تصویری و چه از لحاظ تعاملی درگیر می‌کنند، دیده می‌شود. صفحات صنعتی غالبا معمولیتر از صفحات دیگر به نظر می‌دهند. صفحات صنعتی در کل دارای سه عنصر می‌باشند.
● خصوصیات محصول
هر مشتری می‌بایست بتواند یک محصول خاص را از میان مجموعه‌ای از محصولات مشخص کند. این کار می‌تواند به صورت تصویری ، با استفاده از یک لیست انتخابی یا با استفاده از یک برنامه جستجو انجام شود.
● مشخصات محصول
بیشتر محصولات صنعتی همراه با اطلاعاتی عرضه می‌شوند که صفحه مشخصات نامیده می‌شود یک صفحه مشخصات ترکیبی از متن ، تصویر و توصیفاتی در مورد کارایی محصول در یک ورق کاغذ می‌باشد. خصوصیات کارایی یا تصویر توصیف کننده ساختار کالا ، اغلب عامل فروش یک محصول می‌باشند. البته با توجه به قابلیتهای وب، ایجاد صفحه مشخصات کالا در وب به روش سنتی ، محدود کننده به نظر می‌رسد. مشخصات کارایی کالا می‌تواند به صورت سه بعدی و همراه با حرکت ایجاد شود، همچنین خود محصول در حال انجام عمل ، قابل نمایش باشد.
● ارتباط با مشتری

● طراحی صفحات خرده فروشی
صفحات خرده فروشی کاملا با صفحات صنعتی متفاوت است چرا که در مورد محصولات خرده فروشی ، انتقال اطلاعات تکنیکی چندان مورد توجه نمی‌باشد. به هر حال چیزی که در این نوع صفحات دارای اهمیت بسیار است، تطابق تصاویر با اصل می‌باشد. در این نوع طراحی باید مسائل زیر را در نظر گرفت:
۱ـ خصوصیات تصویری و سازمانی فروشندگی خرده فروشیهای موفق چیست؟
۲ـ اجزا ساختاری خرده فروشی چیست؟
۳ـ از چه خصوصیات وب میتوان بگونه‌ای موثر در طراحی صفحات خرده فروشی سود جست؟

● صفحات تجاری
صفحاتی که برای مخاطبین تجاری طراحی می‌شوند با صفحات خرده فروشی و صنعتی تفاوت دارند. به خاطر داشته باشید که هر شرکت دارای زندگی و یک شخصیت وجودی در زمینه محصولات ویژه یا عملیات فروش خاصی می‌باشد. یک شرکت تلاش زیادی را صرف به تصویر کشیدن یک نمای حساب شده از خود می‌کند. این تلاش ممکن است شامل اسم ، آرم شرکت ، رسم الخطی که در مکاتبات شرکت استفاده می‌شود. رنگهای مورد استفاده و اینکه دقیقا چه اسامی برای معرفی محصولاتشان می‌کنند، باشد. یک صفحه تجاری می‌بایست منعکس کننده فرهنگ آن شرکت باشد. این بدان معنی است که صفحات وب یک بانک ، اساسا با صفحات وب یک تولید کننده اسباب بازی متفاوت است. قطعات اصلی پازل صفحه وب تجاری شامل اجزا زیر می‌باشد:
۱ـ نام شرکت رسما چگونه استفاده می‌شود؟ آیا بطور کامل نوشته می‌شود یا مخفف؟
۲ـ آیا نام ، یک نام تجاری ثبت شده است؟ آیا نام شرکت تحت قانون حق تکثیر می‌باشد؟
۳ـ آیا نام شرکت همان آرم شرکت است یا یک طرح گرافیکی جداگانه می‌باشد؟ اندازه ، مکان و جهت رسمی آن چگونه است؟
۴ـ آیا یک آرم تجاری یا یک نشان سازمانی است؟
۵ـ آیا اسامی محصولات ، اسامی تجاری طراحی شده به شکل خاص می‌باشند؟
۶ـ آیا این نوع اسامی با قلم ، وزن و تاکید متفاوتی نمایش داده می‌شوند؟
۷ـ آیا رسم الخط رسمی ، برای بدنه اصلی مکاتبات وجود دارد؟
۸ـ آیا متن ترازبندی شده است یا دارای برآمدگی و فرورفتگی است؟
۹ـ آیا اصلا رنگهای رسمی برای شرکت وجود دارد؟
۱۰ـ آیا یک سلسله مراتب برای مکاتبات در شرکت وجود دارد؟
۱۱ـ شما چگونه می‌توانید سئوالات و تقاضاهایتان را به قسمتهای مختلف ابلاغ کنید؟

● موسسات آموزشی
موسسات آموزشی دارای اولین و بیشترین نشریات وب می‌باشند و همگی با مشگل ساختاری یکسانی مواجهند. کالجها و دانشگاهها ، بیش از حد معمول ساخت یافته‌اند یا به عبارتی قسمت بندی شده به بخشهای مختلف می‌باشند، بنابراین صفحات وب می‌بایست حس مجازی تصویری از ارتباطات ساختاری داخل یک موسسه ارائه دهند بگونه‌ای که حس قدم زدن در آن موسسه در بیننده القا شود. جنبه یکسان صفحات آموزشی ، ترتیب عملیات داخل موسسات می‌باشد. این مسئله در تضاد کامل با صفحات تولید کنندگان و فروشندگان جز می‌باشد.
ترمهای مدارس همیشه مدت ثابتی دارند. تاریخ شروع و خاتمه از قبل دقیقا مشخص شده‌اند تقاضانامه و عملیات ورود به موسسه همگی استاندارد شده می‌باشند. گذراندن کل دوره تحصیلی اجباری است و معمولا می‌بایست تحت مجموعه‌ای از مراحل مشخص گذرانده شوند. کارنامه‌ها مقدار پیشرفت محصلین را مشخص می‌کنند. دانش آموزان بر اساس پیشرفتشان طبقه بندی می‌شوند، در حقیقت بر اساس وضعیت قبولی هر مقطع طبقه بندی می‌شوند، این صفحات به دلیل کمبود آزادی عمل طراح ، جزء مشکلترین صفحات از لحاظ طراحی می‌باشد.

●!صفحات مربوط به سرگرمی
در مقابل صفحات تجاری ، صفحات مربوط به سرگرمیها قرار دارند. درست است که در اینجا هم ممکن است برخی محدودیتهای تجاری اعمال شوند ( سونی، دیسنی و غیره ) ولی این صفحات در معمولیترین و مورد قبولترین شکلشان دارای کمترین محدودیتهای طراحی بوده و آزادی عمل زیادی برای طراح وجود دارد. مشتریان سرگرمیها اغلب جز بی ثباترین و مشکلترین مشتریان برای شناسایی و ردیابی می‌باشند. موضوعی که در سال گذشته مورد توجه ترین موضوعات بوده ممکن است دیگر مورد توجه نباشد. صفحات وب سرگرمی دارای خصوصیات زیر می‌باشد؛
۱ـ کمترین ساختار و عمل ، عکس العمل بیشتر
۲ـ اعتماد بیشتر به تصویر نسبت به اطلاعات نوشتاری
۳ـ استفاده بیشتر از منابعی که مشتریان بالقوه این نوع صفحات وب مجبور به یادگیری آن هستند.
۴ـ انجام محاسبات سطح بالا به منظور بهبود سرعت پردازنده ، عمق نمایش و پهنای باند شبکه.
حداقل در حال حاضر ، کمبود مهمی که در مورد صفحات سرگرمی وجود دارد تفاوت کلی بین شمایل صفحات وب با شکل واقعی سرگرمی واقعی مورد توجهشان مثل فیلم ، کتاب ، بازی ، ضبط صوت ، کنسرت و نمایش زنده و چیزهای دیگر را با صفحات وب مقایسه کنند، به سادگی به عدم واقعگرایی صفحات وب نسبت به رسانه اصلی پی می‌برند. برای موفقیت صفحات سرگرمی وب یا باید واقعگرایانه صفحات وب با وسایل موجود در زندگی منطق شود و یا صفحات سرگرمی وبی طراحی شود که هیچ مرجعی در دنیای واقعی برای مقایسه نداشته باشند.

● صفحه اصلی سایت
شما با تهیه یک صفحه اصلی موفق ، این شانس را خواهید داشت تا تصویر مثبتی را در دید بینندگان و حضار ایجاد کنید. با اینکه در دنیای عادی می‌توان از منابع متعددی استفاده کرد، اما در جهان آن لاین تنها یک منبع اصلی وجود دارد و آن صفحه اصلی شما است. با تعدادی طرح ساده ، صفحه اصلی شما می‌تواند پیام تجاری شما را به طرزی تاثیرگذار منتقل سازد. در اینجا ملزم به رعایت نکات زیر هستید.
● صفحه اصلی خود را منحصر به فرد طراحی کنید.
بگونه‌ای که کاملا از نمونه رقبای خود متمایز باشد، برای انجام این کار ابتدا از موترهای جستجوگر ( مانند : گوگل ، یاهو و ... ) برای یافتن وب سایتهای تجاری مشابه با کار خود استفاده کنید و سپس به سئوالات زیر پاسخ دهید:
۱ـ صفحات اصلی شبیه چه چیزی است؟
۲ـ وب سایت رقبای شما چه تولیدات و خدمات خاصی ارائه می‌دهد؟
۳ـ چگونه می‌توانید صفحه اصلی خود را از سایرین متمایز سازید؟
۴ـ موارد منحصر به فرد مربوط به تولیدات و خدمات شرکت شما چیست؟ مطمئن شوید که تولیدات و خدمات قابل توجهی را در مرکز تجاری خود ارائه می‌دهید.
● طرحهای ساده پیاده کنید.
صفحه اصلی خود را مملو از تصاویر ، رنگها و متون متفاوت نسازید. گرافیکهای بزرگ موجب می‌شودتا انتقال اطلاعات از کامپیوتر شما به آرامی صورت گیرد و بازدیدکنندگان زیاد معطل نشوند. پر کردن صفحه از تصاویر ،‌ رنگها و ترکیبات خطوط متفاوت بازدیدکنندگان را سردرگم می‌کند و آنها مجبور می‌شوند که زمان زیادی را صرف کنند. سعی کنید صفحه اصلی بسیار ساده و رسمی و مبتنی بر فعالیت مورد نظر و مطابق با معیارهای تجارت بین الملل (International Marketing ) باشد.
‌● ایجاد یک وب سایت آسان و راهبر
برای این کار از پیوندهای ارتباطی راهگشا استفاده کنید تا افراد مسیر خود را تشخیص دهند و مطمئن شوند که همه صفحات دارای مجموعه‌ای ثابت از این پیوندها است. ( با استفاده از خدمات کسب و کار اینترنتی ترکیب شده با طرحهای مناسب می‌توان به نتایج هوشمندانه‌ای رسید. ) در آخر مطمئن شوید که هر صفحه در وب سایت شما در برگیرنده یک پیوند به صفحه اصلی است.
● محتوای وب سایت خود را به روز رسانی کنید.
برای آنکه به بازدیدکنندگان وب سایت خود نشان دهید که آن ارزش دیدن مداوم را دارد، مطالب آنرا به روز ( Up To Date ) سازید و اطلاعات جدید و هرگونه تغییر در خصوص عملکردهای تجاری خود را ارائه دهید. سعی کنید آخرین زمانی که وب سایت شما به روز شده است را در پایین صفحه ذکر کنید تا بازدیدکنندگان آگاه شوند که وب سایت بطور مداوم در حال تکامل است.
● کسب و کار آن لاین خود را ارتقاء بخشید.
پس از طی مراحل بالا ، اکنون زمان آن فرامی‌رسد تا با تدوین جدول زمانبندی شده و در نظر گرفتن اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت ، کسب و کار خود را گسترش دهید و امکانات و فعالیتهای بیشتری را ارائه کنید.
‏‏‏

۱۳۸۸ بهمن ۲۸, چهارشنبه

تاثیر طراحی سایت


▪ اندازه سایت :
اندازه یک سایت اثر بسیار زیادی در رتبه آن سایت در موتورهای جستجو دارد. موتورهای جستجو به دنبال محتوا هستند ، اگر شما در سایتتان تعداد کمی صفحه وب دارید و رقیب شما تعداد زیادی دارید ، به احتمال بسیار زیاد سایت شما رتبه کمتری از سایت رقیب خواهد داشت. در بسیاری از موارد امکانپذیر نیست که شما صفحات زیادی را در مورد کسب و کار خودتان در سایت منتشر کنید در این مورد شما بایستی به ارائه محتوای رایگان در سایتتان فکر کنید. با اضافه نمودن محتوای رایگان علاوه بر اینکه مورد علاقه موتورهای جستجو قرار می گیرید، باعث رضایتمندی بازدیدکندگان شده و باعث مراجعه مجدد به سایت شما می شود.

▪ سایتهای مبتنی بر صفحات گرافیکی :
سایتهائی که از اجزای گرافیکی به مقدار زیاد استفاده می کنند علاوه بر اینکه زمانمورد نیاز برای دیده شده سایت را افزایش می دهند از نشر موتورهای جستجو هم دچار مشکل می شوند. موتورهای جستجو نمی توانند محتوای عکسها را ایندکس کنند. هرچند گوگل این امکان را اضافه کرده است اما این مورد در بیشتر موتورهای جستجو امکانگذیر نیست.
▪ صفحات وب پویا :
اگر محتوای سایت شما از روی یک بانک اطلاعات بزرگ ساخته می شود، احتمالا دیده اید که بخشهائی از سایت شما در موتورهای جستجو ثبت نشده و قابل جستجو نیستند. بایستی به نوعی موتورهای جستجو را مجاب کرد که این صفحات را ثبت کنند. یک راه استفاده از لینک صفحات مورد نظر ( صفحات پویا) در صفحات ثابت است. البته باز هم در این روش محتوای اطلاعات به احتمال زیاد قابل جستجو نیستند. اگر می خواهید محتوای اطلاعات را هم قابل جستجو کنید، راه حل منتظر کردن دوره ای اطلاعاتی است که تغییر نمی کنند. این اطلاعات را در صفحات ثابت منتشر کنید. نمونه این نوع صفحات ، صفخات وبلاگ هستند که اطلاعات اصلی در یک بانک اطلاعاتی است و در دوره های زمانی خاصی در سایت ثبت می شوند.

▪ استفاده صحیح از کد HTML :
برای تولید سایت خود از برنامه هائی مانند MSWord استفاده نکنید. صفحات تولید شده در این برنامه بیشتر شامل اطلاعات مربوط به بنگ و فونت و قالب صفحات می باشد. در این حالت روبات موتور جستجو بجای اینکه به اطلاعات سای شما دسترسی داشته باشد ، در درجه اول اطلاعات نمایشی سایت را می گیرد و بعد از آن اطلاعات اصلی را . این می تواند در نحوه گردآوری اطلاعات سایت برای ثبت در موتور جستجو اختلال ایجاد نماید. یک راه استفاده از برنامه هائی چون Dream Weaver است . این برنامه اطلاعات مربوط به نوع نمایش اطلاعات را در یک فایل CSS ذخیره کرده و در ابتدای صفحه سایت شما آنرا مورد استفاده قرار می دهد. به این ترتیب در صورت لزوم و در زمان نمایش این فایل خوانده می شود و روبات موتور جستحو مشکلی پیدا نمی کند. علاوه بر این استفاده از کد HTML نادرست در صفحه سایت می تواند باعث بروز مشکل در روبات موتور جستجو شود هرچند که در نمایش سایت شما توسط مرورگرهای مختلف ایجاد اشکال نکند.

▪ انتخاب نام دامنه مناسب :
یک قانون طلائی در این مورد داریم که می گوید کاری کنید که در ذهن بازدیدکننده خود باقی بمانید. یکی از راههای عمل به این قانون طلائی استفاده از نامهای مناسب برای نام سایت است. اسم سایت شما می تواند نام کسب و کار شما باشد یا نام فعالیتی باشد که شما انجام می دهید. هیچگاه از اسامی طولانی و جمله های برای ثبت نام سایت خود استفاده نکنید. علاوه بر این اگر می خواهید به هر دلیلی نام دامنه خود را عوض کنید، برای اینکه رتبه قبلی سایت را از دست ندهید بهتر است از سرویس Forwarding سایت قبلی استفاده کرده و نام قدیم را به آدرس جدید Forward کنید.

▪ استفاده از فریم :
سعی کنید اصلا از فریم در طراحی سایت خودتان استفاده نکنید. حتی اگر مشتری شما از شما خواست سعی کنید او را در این زمینه توجیه کنید. تعدادی از مرورگرهای اینترنتی فریم را پشتیبانی نمی کنند و بنابراین سایت شما توسط این مرورگرها دیده نمی شوند. ذخیره کردن آرس سایتی که با فریم طراحی شده بسیار مشکل است ( بر خلاف قانون طلائی)
▪ اطلاعات خود را بروز نمائید :
علاوه بر اینکه سایتهائی که تاریخ بروزرسانی آنها مربوط به چند سال پیش است از نظر بازدیدکننده اعتبار چندانی ندارد، موتورهاس جستجو هم به این نکته حساس بوده و اینگونه صفحات را با کمترین رتبه در نظر می گیرد. سایتهائی که مرتبا بروز می شوند و صفحاتی که دوره بروز رسانی آنها کوتاه می باشد، در کسب رتبه بهتر موتورهای جستجو موفق تر هستند.
آگاهی از مواردی که در بالا ذکر شد برای تمامی طراحان سایت و مدیران آنها الزامی است. اگر شما سایتی طراحی نمائید موارد ذکر شده در آن رعایت نشده باشند، در حقیقت برای دارنده سایت مشکل ایجاد کرده اید. بیشتر بازدیدکننده های یک سایت خوب از طریق موتورهای جستجو سایت مورد نظر خود را می یابند و علاوه بر این بازدیدکنندگانی که از طریق موتورهای جستجو به سایتی مراجعه می کنند به احتمال بسیار زیاد از مشتریان واقعی سایت هستند.


۱۳۸۸ بهمن ۲۷, سه‌شنبه

چگونه طراح وب سايت خود را انتخاب کنيد؟


انتخاب يک طراح وب سايت مي تواند بسيار سخت باشد، مخصوصاً هنگامي که با پيچيدگي هاي اينترنت، مرورگر ها، بهينه سازي براي موتورهاي جستجو، دسترسي وب، استانداردهاي وب و ديگر جزئيات ساخت و طراحي يک وب سايت موفق آشنا نباشيد. بيشتر مواقع طراح وب سايت، سابقه خوب و پروپوزال قانع کننده اي از خود ارائه مي دهد، اما چطور مي توان مطمئن شد که سطح واقعي تجربه آنها چقدر است؟ و آيا انتخاب شما انتخاب درستي خواهد بود يا خير؟

در اين مقاله سعي مي کنيم نکاتي را که براي انتخاب طراح وب سايت به صورت کلي بايد مد نظر قرار گيرد، بررسي کنيم.

وب سايت تنها رنگ و لعاب آن نيست

وب سايت ممکن است رنگهاي زيبا، سر تيتر هاي متحرک (Flash)، گرافيک هاي جذاب، موزيک و ديگر جزئيات گرافيکي را براي تحت تاثير قرار دادن بازديدکنندگان داشته باشد، هر چند ظاهر خوب يک وب سايت قطعاً در موفقيت آن سهم بسيار زيادي ايفا مي کند، اما اينکه ظاهر وب سايت مناسب مخاطبين و مطالب ارائه شده آن است و آيا اين ظواهر مکان قرارگيري در موتورهاي جستجو را بهبود مي بخشد يا خير حائظ اهميت است؟ آيا مشتريان بالقوه مي توانند وب سايت شما را يافته و در آن به گشت و گذار بپردازند؟ آيا اگر بازديد کننده وب سايت شما، مسن باشد و يا چشمان ضعيفي داشته باشد، باز هم مي تواند خطوط وب سايت شما را خوانده و از خدمات و يا کالاهاي شما مطلع شود؟

بهينه سازي براي موتور هاي جستجو

بهينه سازي وب سايت ها براي قرارگيري در صدر فهرست موتورهاي جستجو تقريباً تبديل به يک علم مجزا شده است که مي تواند در موفقيت وب سايت شما سهم بسزايي ايفا کند.

يکي از مواردي که مي تواند در قرار گيري وب سايت در صدر فهرست موتور هاي جستجو مهم باشد، رعايت کردن استاندارد هاي کدنويسي وب سايت است. موتورهاي جستجو به صورت اتوماتيک در اينترنت به دنبال وب سايت ها و قرار دادن اطلاعات آنها در بانک هاي اطلاعاتي خود هستند. اگر در اين حين توسط کد هاي نوشته شده در پشت سايت گيج شوند، از آنها مي گذرند و يا اعتبار سايت را پايين مي آورند. موتورهاي جستجو به زيبايي سايت، تصاوير متحرک و يا ظاهر فوق العاده اهميتي نمي دهند. آنها به طور اتوماتيک تنها متون سايت را مي خوانند. موتورهاي جستجو هنگامي که با کدهاي جاوا که به درستي در جايگاه مناسب قرار نگرفتند، گمراه مي شوند.

البته اين بدان معني نيست که وب سايت شما نمي تواند زيبا و جذاب باشد، اما بايد استاندارد هاي اصلي طراحي وب سايت در آنها رعايت شود.

آيا وب سايت طراح وب سايت مورد نظر شما، در موتورهاي جستجو در جايگاهي بالايي قرار مي گيرد؟ آيا شما بوسيله موتورهاي جستجو آنها را يافته ايد؟

زمان بارگذاري (لود شدن کامل سايت) را چک کنيد.
سرعت نمايش وب سايت در مرورگرها يکي از عوامل مهم در يک وب سايت موفق است. به طور متوسط اگر يک وب سايت بيش از 10 ثانيه براي بارگذاري زمان لازم داشته باشد، براي هر ثانيه اضافه احتمال اينکه برخي از بازديد کنندگان از خير آن بگذرند زياد تر مي شود. در طراحي وب سايت بايد تمام فاکتورها مانند کم حجم کردن تصاوير، بهينه سازي دسترسي به بانک هاي اطلاعاتي، کوچک کردن کد هاي نوشته شده و ... مد نظر قرار گيرد. هر چند اين کارها زمان بر است اما نتيجه حاصله بسيار حائظ اهميت خواهد بود.

کد هاي استاندارد را چک کنيد.

اطمينان حاصل کنيد که طراح وب سايت مورد نظر شما، با استاندارد هاي وب مانند CSS، HTML 4، XHTML، RSS آشنا هستند. براي اطلاع از هر استاندارد به بخش لغت نامه مراجعه فرماييد. رعايت کردن اين استانداردها نه تنها به نمايش صحيح در تمام مرورگرها کمک خواهد کرد، بلکه مي تواند در بالا بردن رتبه وب سايت شما در موتورهاي جستجو کمک کند.

تطابق با مرورگرهاي وب

در حال حاضر بيشتر کاربران اينترنت از Internet Explorer براي بازديد وب سايت ها استفاده مي کنند (نزديک به 80% کل کاربران). اما اين بدان معني نيست که وب سايت شما تنها بايد براي اين مرورگر طراحي شود. اينترنت يعني آزادي و هر کاربري مي تواند از هر مرورگري که بدان علاقه دارد استفاده کند. متاسفانه از آنجا که طراحي وب سايتي که در تمام مرورگرها به درستي نمايش داده شود کار ساده اي نيست، بيشتر طراحان وب آن را ناديده مي گيرند. اما اين مسئله روز به روز از اهميت بالاتري برخوردار مي شود، چرا که کاربران Internet Explorer در حال کاهش و کابران ديگر مرورگرها در حال افزايش هستند. مطمئن شويد که وب سايت طراح و وب سايتي که براي شما طراحي خواهد شد با حداقل چهار مرورگر اينترنت زير تطابق کامل داشته باشد:

Internet Explorer 6
Internet Explorer 7
Firefox
Opera

در غير اينصورت احتمال اينکه برخي کاربران را از دست بدهيد بالا خواهد بود.

پشتيباني

پشتيباني وب سايت طراحي شده يکي از مهمترين مسائلي است که بايد در طراحي وب سايت به آنها توجه شود. تغييرات احتمالي و يا گسترش وب سايت شما در صورتي که فاقد پشتيباني باشد، کاري سخت و پر هزينه و حتي گاهاً غير ممکن است. مطمئن شويد که در قرارداد طراحي نوع و مدت زمان پشتيباني دقيقاً ذکر شده باشد. از طراح وب سايت سوال نماييد که آيا تغيير در وب سايت و يا گسترش آن، رايگان خواهد بود و اگر نه چه ميزان هزينه در بر خواهد داشت.

۱۳۸۸ بهمن ۲۶, دوشنبه

سیستم مدیریت محتوا (سایت ساز) [CMS] چیست؟

عکس

برای مثال ، نرم افزار وب سایت Wikipedia که یک دایره المعارف جهانی و معروف می باشد، بر پایه یک سیستم مدیریت محتوا است. محتوای مدیریت شده شامل فایل های کامپیوتری، تصاویر رسانه ای، فایل های صوتی، مستندات الکترونیکی، و محتوای وب می باشد….

امروزه سیستم های مدیریت محتوا سبب شده اند تا نیاز های مدیران وب در جهت پیاده سازی ابزار ها جهت انتشار مطالب و پیاده سازی چهار چوب سایت آسان تر و زمان بسیار کمی برای شروع ارائه مطالب و محتوا صرف شود.

از قابلیت های یک سیستم مدیریت محتوا ، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- ایجاد و ویرایش محتوا به تعداد نامحدود

- ساختار دهی و شکل دهی بر اساس یک قالب از پیش تعریف شده

- برخورداری از زمان و هزینه بیشتر در جهت ارائه مطالب و محتوای اصلی در سایت

- عدم نیاز به رجوع به مراجع فنی طراح سایت در آینده جهت توسعه وب سایت و افزودن مطالب بیشتر

- عدم نیاز به دانش فنی در جهت پیاده سازی وب سایت و درج محتوا و مطالب

- صرف وقت کمتر جهت راه اندازی وب سایت

- صرف هزینه کمتر جهت ایجاد یک وب سایت قدرتمند

- برخورداری از امکانات بسیار زیاد جهت فعالیت های مختلف در سایت

- استفاده از نرم افزار در زمینه های مختلف و اهداف مختلف (شخصی – تجاری – خبری – اطلاع رسانی – پرتال)

ایده پشت یک CMS ، قابل دسترس نمودن این فایل ها به مانند یک اداره خوب جهانی ، در سراسر وب می باشد. یک سیستم مدیریت محتوا خیلی اوقات به عنوان یک منبع بایگانی (آرشیو) مناسب مورد استفاده قرار می گیرد .

بسیاری از شرکت ها ، از یک CMS برای ذخیره فایل ها در یک حالت غیر خصوصی استفاده می کنند. شرکت ها ، جهت به اشتراک گذاردن فایل ها ، به آسانی بیشتر سیستم های نرم افزاری بر پایه سرور ، از یک CMS استفاده می کنند .

به صورتی که در پایین نشان داده شده ، بیشتر سیستم های مدیریت محتوا ، حاوی یک مشخصه برای محتوای وب ، و برخی حاوی یک مشخصه برای پردازش جریان کاری می باشند.

جریان کاری ، ایده ای است جهت انتقال یک سند الکترونیکی در یک امتداد هر یک از موارد تصویب (موافقت یا تجویز) ، یا برای افزودن محتوا . برخی از سیستم های مدیریت محتوا به آسانی این مراحل را با اطلاع رسانی توسط ایمیل و مسیر یابی اتوماتیک تسهیل می کنند . این کار برای ایجاد مشارکتی مستندات ایده آل است . یک CMS سازماندهی ، کنترل و انتشار بدنه بزرگی از مستندات و دیگر محتوا ، نظیر تصاویر و منابع چند رسانه ای را تسهیل می بخشد .

سیستم مدیریت محتوای وب یک سیستم مدیریت محتوایی است با ویژگی های اضافی جهت تسهیل وظایف لازم جهت انتشار محتوای وب به وب سایت ها می باشد.

سیستم های مدیریت محتوای وب ، اغلب جهت ذخیره ، کنترل ، شرح ویژه ، و انتشار مستندات بخصوص صنعتی مانند مقالات خبری ، رهنمود های مجریان ، رهنمود های فنی ، راهنمای فروش ، جزوات بازاریابی مورد استفاده قرار می گیرند.

یک سیستم مدیریت محتوا ممکن است ویژگی های زیر را پشتیبانی نماید:

- وارد کردن و ایجاد مستندات و موارد چند رسانه ای

- شناسایی تمامی کاربران کلیدی و وظایف مدیریت محتوایی آنها

- توانایی تخصیص وظایف و مسئولیت ها به دسته ها یا انواع مختلف محتوا

- تعریف وظایف جریان کاری محتوا ، اغلب با ترکیبی از رویداد های پیغامی که مدیران محتوا با تغییر در محتوا مطلع می شوند .

- توانایی پیگیری و مدیریت نسخه های متعدد یک نمونه از محتوا

- توانایی انتشار محتوا به یک مخزن سری ، جهت پشتیبانی از دستیابی به محتوا . به صورت افزونی ، مخزن ، بخش ذاتی از یک سیستم است و اقدامات یکپارچه جستجو و بازیابی را انجام می دهد.

- برخی از سیستم های مدیریت محتوا به ظاهر متنی محتوا اجازه می دهند تا به برخی قالب های دیگر توسعه یا تجزیه پیدا کنند . برای مثال CMS ممکن است به صورت اتوماتیک رنگ پیشفرض ، قلم ها و طرح بندی را تنظیم نماید.


۱۳۸۸ بهمن ۲۵, یکشنبه

نکات طلایی در طراحی وب سایت


اگر شما قصد شروع تجارت جديدي را در اینترنت دارید ، وب سایت شما یکی ار مهمترین فاکتورهای موفقیت شما به حساب می­ آید . اگر وب­سایت شما طراحی قابل­قبولی نداشته باشد ، کاربر به محض ورود به سایت و مشاهده صفحات آن نسبت به امنیت وب سایت شما بدبین شده و بدون اینکه از خدمات وب­سايت شما استفاده کند سایت را ترک خواهد کرد.

یا اگر وب­سایت شما حرفه­ای به نظر نرسد ، شانس موفقیت شما به حداقل خواهد رسید.

اگر شما هم مي­خواهيد وب­سايت موفقي داشته باشيد نكات زير را رعايت كنيد:

1- سرعت بارگذاری صفحات

صفحه اول وب سایت شما باید در کمتر از 8 ثانیه بارگذاری شود(مودم با سرعت kbps 56)

بر اساس آمار منتشر شده از طرف Forrester Research و Gartner Group ، وب سایت های تجاری فقط به خاطر پایین بودن سرعت بارگذاری صفحات سالیانه مبلغ 1/1 تا 3/1 بیلیون دلار از درآمد سالیانه خود را از دست می دهند.

اگر صفحات وب سایت ، سرعت بارگذاری پائینی داشته باشد کاربران زیادی را از دست خواهد داد.

2-Meta Tag

Meta Tag ها کدهای HTML هستند که شما در داخل آنها محدوده فعالیت وب سایتتان را مشخص میکنید. پس سعی کنید Meta Tag های سایت را بدرستی تعیین کنید.

موتور های جستجو بر اساس همین کلمات کلیدی ، وب سایت شما را ثبت و در نتایج حاصل از جستجوی خودشان نشان می دهند.

فراموش نکنید که %80 وب­سایت­های بازدید شده توسط کاربران از طریق همین موتورهای جستجو لینک داده شده اند.

3-قالب وب سایت

هنگام انتخاب رنگ متن و رنگ پشت­زمینه وب­سایتتان هوشیار باشید.

توجه کنید که تمام صفحه های وب شما باید دارای قالب یکسان باشند و رنگ متن و رنگ پشت­زمینه آنها از صفحه­ای به صفحه دیگر تغییر نکند.

هر رنگی که شما استفاده می­کنید حالت خاصی را به کاربر القاء می کند. رنگهای روشن مانند زرد و نارنجی احساس شادی و نشاط ، رنگهای آبی یا ارغوانی احساس آسایش ، رنگهای تیره مانند سیاه و مشکی نیز احساس دلتنگی را به کابر القاء می کند.

4-از انیمیسن های زیاد و غیر ضروری استفاده نکنید.

این کار شما باعث نوعی سردرگمی کاربر میشود و در ضمن سرعت بارگذاری صفحات شما را نیز به شدت کاهش میدهد.

5-قسمت پرسش و پاسخ

همیشه در وب­سایتتان قسمت پرسش و پاسخ قرار دهید و سئوالات کاربران را در کمتر از 48 ساعت پاسخ دهید. با این کار خود ، هم به کاربرانتان ارزش زيادي قایل شده اید و هم روابط تجاری خود را گسترش داده اید.

6-سایت عاری از خطا

همیشه سعی کنید وب­سایتي عاری از هر گونه غلط­های املایی و خطاهای برنامه­نویسی داشته باشید.لینک ها و عکس­های داخل وب­سایت خود را چک کنید تا از درستی کار آنها مطمئن شوید.

اگر وب­سایت شما خطاهای زیادی داشته باشد ، کاربران آنرا در گروه وب­سایت­های غیر حرفه­ای قرار خواهد داد.

7-هدایت کاربران به صفحات مورد نظر آنها

وب­سایت خود را طوری طراحی کنید که کاربران را به آسانی به صفحات مورد نظرشان هدایت کند. شما می توانید لینکهای ناوبری خود را (منظور لینک هایی مثل: صفحه اول ، درباره ما ، تماس با ما و...)در سمت چپ ، سمت راست ، بالا یا پایین صفحات خود قرار دهید.

حتما" از Site Map(نقشه سايت) در وب سايتتان استفاده كنيد.

اگر شما قصد دارید از اشیاء گرافیکی برای لینک­های خود استفاده کنید به این نکته توجه داشته باشید که با افزودن هر شی گرافیکی به صفحه ، سرعت بارگذاری آن صفحه پایین خواهد آمد.

اگر تعداد لینکهای ناوبری شما بیشتر از 6 تا باشد ، از لینکهای متنی استفاده کنید تا از سرعت بارگذاری صفحه کاسته نشود.

8- Frame ها در صفحه


اگر شما مجبور به استفاده از Frame هستید ، در استفاده از آن صرفه جویی کنید.

اگر از Frame ها بدرستی استفاده نکنید سایت شما غیرحرفه­ای به نظر خواهد رسید.

موتورهای جستجو Frame های داخل صفحات را لینک نمی کنند.

برای کاربران ، وجود scroll در داخل Frame های صفحه خیلی رنج آور خواهد بود .

9-در ابنترنت صدها كد آماده براي استفاده در وب سايت موجود است كه به شما امكان مي دهد كه effect هاي مختلفي را به صفحات وب­سايتتان بدهيد.
شايد شما هم وسوسه شويد كه از آنها استفاده كنيد اما به اين نكته نيز توجه كنيد كدام يك از آنها كارايي صفحات شما را افزايش مي­دهد.



10-اگر قصد داريد تا از music در سايتتان استفاده كنيد ، هرگز آنرا در حالت Auto Play قرار ندهيد چون ممكن است حواس كاربر را پرت كند.

11-نحوه كار همه مرورگرهاي اينترنتي يكسان نيست.سعي كنيد وب سايتتان را روي مرورگرهاي معروف مثل : Firefox , IE , Opera ,… امتحان كنيد.



12-بطور مرتب وب­سايتتان را بروزرساني كنيد تا كاربران دليلي براي بازگشت دوباره به وب­سايتتان را داشته باشد.

۱۳۸۸ بهمن ۲۴, شنبه

نکات اولیه در رابطه با طراحی سایت


نکته 1)هدف خود را از سایت مورد نظرتان کاملا تعریف کنید.
توضیح: به نظرم مهمترین و اساسی ترین مطلب مهم در مورد یک سایت که باعث موفقیت یا عدم آن میشود این نکته است که بدانیم از این سایت چه می خواهیم و به چه خواهیم رسید.لذا سعی کنید قبل از طراحی سایتتان ابتدا تکلیف این نکته را مشخص کنید ،اهدافتان را روی کاغذ بیا ورید و همیشه آنها را همراه داشته باشید و به آن رجوع کنید.در اینجا وپس از تعیین هدف جای مخاطب نشسته و ببینید آیا نظرتان تامین می شود.

نکته 2)مخاطب خود را تعریف کنید.
دقیقا مشخص کنید کدام قشر از جامعه و با چه سطحی از معلومات مخاطب سایت شما هستند. علاقه مندی های این گروه چیست؟ را ههای جذب مجدد این گروه چیست؟ به نظر شما گروه مخاطبتان از چه چیزهایی متنفرند؟

نکته 3) امکانات وتواناییهای خود و سایتتان را دقیقا مشخص کنید.
آیا امکانات شما متناسب با هدفتان است یا در این زمینه کمبود دارید . مثلا پهنای باند کافی برای ارائه یک سایت دانلود را در اختیار دارید یا خیر؟ منابع محتوای سایت چیست؟ آیا رایگان است ؟ چند درصد دارای توانایی برای رفع ایراد احتمالی که ممکن است در سایت ایجاد شود را دارید؟ آیا می توانید به در امد تبلیغات امید وار باشید؟ و...

نکته 4) شما در قبال آنجه در سایتتان مطرح می شود کاملا مسئولید
محتویات سایت خود را حتما تحت کنترل داشته باشید.انتشار یک مطلب غیر واقعی شاید باعث آن شود که دیگر شما آن مخاطب را نبینید. فانون کپی رایت را رعایت کنید. یه درد دل:بعضی از دوستان فکر می کنند نعوذبالله خداوند برای محتوای وب تبصره قائل می شود و آنها می توانند هرچه که می خواهند را در سایت خود برای جذب مخاطب بگنجانند حال دروغ باشد یا راست ،تهمت باشد،بردن آبرویی برده شده باشدو... به خدا قسم که اینگونه نیست و باور کنید در آن دنیا باید پاسخگوی تمام رفتارهاییکه از ما سر زده باشیم.

نکته 5)به ظاهر سایتتان خیلی توجه کنید.
در اینجا سلیقه مخاطب را مورد توجه قرار دهیدنه سلیقه خودتان را. حتی الامکان قبل از انتشار سایت با چند نفر در مورد ظاهر اون مشورت کنید. صفحات ساده و بی آلایش همیشه موفق ترند.چرا که مخاطب خیلی زود به هدفش میرسه بدون اینکه گیج بشه. من به شخصه وقتی میخوام یه سایت طراحی کنم اول میرم یه پوشه میخرم و به اصطلاح پرونده ای برای سایتم ایجاد میکنم(البته این کار را دربرنامه onenote هم انجام میدم) بعد از تعریف هدف و اینجور مسائل با مداد شماتیک سایت را رسم میکنم که در اون محل دقیق لوگو،مطالب،عکسها،ماژول ها،لینک ها و... را مشخص میکنم طبق بندی مطالب را هم انجام میدم حتی لینک های مفید که می تونند در اینترنت به من کمک کنند را یه جا می نویسم خلاصه بگم اول یه دو هفته ای به قول دوستان تحقیقات میدانی و کاغذی انجام میدم بعد تازه میام میشینم پشت کامپیوتر.به نظر خود که کار خوبیه.خیلی به آدم ایده میده.

نکته 6) سایتی بسازید که ساده و کار آمد باشد.
خدمات اضافی در سایت که هیچ گاه درست کار نمی کنند به درد مخاطب نمی خورد اما امکانات ساده که دقیق و درست کار کنند کاربر را جذب خود میکنند . می خواستم توضیح اضافه بدم اما به این توضیح بسنده می کنم که به نظر شما چرا گوگل،گوگل می شود؟

نکته 7) سایت بدون پشتیبانی دائم بود و نبودش فرقی نمیکنه.
آنقدر سایت دیده ام و دیده اید که مثلا تاریخ آخرین بروز رسانیش مال 1/1/1 خوب این به چه درد میخوره؟ توهین نباشه اما بعضی دوستان سایت را برای آن تولید می کنند که فقط یه سایت داشته باشند حالا به هر قیمتی .بعضی ها هم که فکر میکنند تولید سایت سرگرمی براشون ایجاد می کنه و بعد از یه مدت که خسته واشباع شدند بی خیالش میشن و سایتو ول میکنند به امید خدا. ببینید واقعیت اینجاست که کار طراحی و تولید سایت شاید 20 درصد هم از هدف را پوشش ندهند باور کنید که مابقی هدف شما از تولید یک سایت توسط پشتیبانی دائم ودقیق تامین خواهد شد اگر می خواهید سایت موفقی داشته باشید دست کم هر روزباید یک مطلب جدید به آن اضافه کنید.ایرادات سایت را دائم برطرف کنید با مخاطب دائم رد ارتباط باشید و...حالا بحث اینجاست که اگر می بینید نمی توانید بی تعارف می گم بی خیال سایت بشید.

نکته 8) سایت با وقاری داشته و حتی الامکان زرد نباشید.
اگر می خواهید مخاطب به مطالب سایت شما اعتماد داشته باشد از ارائه مطالب زرد به شدت خودداری کنید. این زرد بودن را حتما تا حالا شنیدید ماجرا از این قرار بوده که اگر اشتباه نکنم(دقیقا خاطرم نیست) یه روزنامه تو آمریکا در دهه های اخیر فعالیت میکرده که اسمش yellow page بوده که برای بالا رفتن تیراژ روزنامش حاضر بوده هر مطلبی چه دروغ ،چه راست وخلاصه هر مطلبی که باعث فروش بیشتر روزنامش میشده را منتشر کنه خلاصه این زرد بودن از اونجا بین رسانه ایها باب میشه. حالا میان سایت های خودمون اگراین قضیه را بررسی کنید ببینید چه قدر ماشالله همه فعالند مثل انواع فال ،جوک،عکس فلان هنر پیشه و....ببینید من نمیگم اینها بده چون همه این مطالب اگر درست به اون پرداخته بشه می تونه سایت خوبی با زمینه فعالیت سایتهای سرگرمی باشه اما مثلا شما با یک سایت علمی یا هر موضوعی بیایید برای اینکه مخاطب بیشتری به سایت شما سر بزنه یه بخشی را هم به جوک(مثال گفتم) اختصاص بدید خوب به نظرتان مخاطب چگونه با سایت شما برخورد میکنه؟ پس همه مطالب سایت شما باید یه اون موضوعاتی برگرده که هدف سایتتون را تامین میکنه.

نکته 9) انتخاب نام کاربری Domain مناسب برای سایت این نام باید با موضوع سایت شما دارای تناسب باشد.
تا حد امکان از حروف ترکیبی مانند ش(sh) ، خ (kh) و... در آن استفاده نکنید. کوتاه باشد . همچنین به ه چسبان انتهای حروف فارسی دقت کنید مثل سه پایه که ه آخر آن تلفظ نمیشود اما وجود دارد. اگر سایتتان مهم است آن نام کاربری را با پسوند های دیگر نیز ثبت کنید تا بعد ها سو استفاده نشود منظورم:.com .ir .org وغیره میباشد. اگر دامنه شما با پسوند .ir می باشد اونو در nic.ir حتما ثبت کنید. تاریخ ثبت دامین خود را یه جا یادداشت کنید وحتما 1 ماه مونده به انقضا نسبت به تمدیدش اقدام کنید.

نکته 10) انتخاب هاست مناسب
در انتخاب هاست حتما به امکاناتش توجه کنید البته قبلش باید بدونید که مثلا به چه میزان فضا برای سایتتان نیاز دارید . به پشتیبانیش از پایگاه داده مثل mysql در جوملا حتما دقت کنید . از یک شرکت معتبر وثبت شده فضاتون را تهیه کنید و دنبال هاست ارزون نباشید که بلا شک دچار مشکل خواهید شد. حتما قبل از خرید از هاست مورد نظر و شرکت مربوطه تحقیقات لازم را به عمل بیارید و از تجربه دیگران هم استفاده کنید. به پهنای باند ارائه شده توجه کنید. از شرکتی هاست خود را تامین کنید که کنترل پنل سایت شما را به صورت کاملا فارسی در اختیارتان بگذارد. خلاصه بگم مهمترین کارتون همینه که بفهمید فضای هاست مورد نظرتون دارای چه خصوصیاتی باید باشه وکدام شرکت اونو در اختیارتون میذاره. من نظرم اینه که اگر با یک شرکت و خدماتش آشنایی کافی ندارید ابتدای امر خدمات را برای یک سال اجاره کنید که اگر به مشکل برخوردید سر سال بدون دلواپسی بتونید هاست خود را عوض کنید.

نیازمندی های یک وب سایت استاندارد و مدرن جهانی :

هدف از راه اندازی وب سایت
توضیح: مهمترین و اساسی ترین موضوع مهم در مورد یک سایت که باعث موفقیت یا عدم آن میشود این نکته است که بدانیم از این سایت چه می خواهیم و به چه خواهیم رسید.لذا سعی کنید قبل از طراحی سایتتان ابتدا تکلیف این نکته را مشخص کنید.

هزینه و مدت زمان راه اندازی و پشتیبانی وب سایت
توضیح : هزینه و مدت زمان در راه اندازی و پشتیبانی وب سایت کاملا مهم و رکن اساسی در وب سایت را دارا میباشد.لذا بایستی این دو مورد مشخص شود.چه بسا دنیای برنامه نویسی و وب سایت کاملا گسترده بوده و هر امکانی را میتوان اجرا کرد و تنها زمان و هزینه پروژه مشخص خواهد کرد که وب سایت دارای چه امکاناتی و چه تعداد مخاطب یک وب سایت بایستی دارا باشد.

انتخاب و ثبت نام وب سایت بصورت کاملا جهانی ( دامین – Domain )
توضیح: یکی از دغدغه ها و مشکلات بیشتر کاربران انتخاب نام خوب و شایسته برای وب سایت میباشد.این نام بایستی تا حد امکان کوتاه و ساده باشد تا براحتی در ذهن کاربر رفته و بتواند آن را حفظ کند.در این رابطه میتوان به وب سایتهایی چون وب سایت خبری ایرنا با نشانی وب خبرگزاري جمهوري اسلامي :: ايرنا :: Islamic Republic News Agency :: IRNA و وب سایت جامع تبیان به نشانی وب سایت موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان و وب سایت جوملا فارسی به نشانی وب جوملا فارسی و ... اشاره کنم.همانطور که مشاهده می کنید نام این سه وب سایت تنها از چند حرف تشکیل شده و حفظ کردن و به یاد سپردن آنها کاملا ساده خواهد بود.ولی وب سایتی با نشانی www. alaviyyoon.ir تا حدودی برای کاربری که تازه وارد هست سخت خواهد بود.زیرا نام alaviyyoon را میتوان بصورت های زیر نیز نوشت : alavioon.ir و alavyyoon.ir و alaviyion.ir و alaviyyun.ir و ... . همچنین وب سایتی با آدرس زیر بسیار طولانی و ممکن است کاربر در تایپ و حفظ آن دچار مشکل شود : www.systemsazanealborz.com

مقدار فضا و انتخاب شرکتی مناسب جهت میزبانی کردن وب سایت( میزبانی وب – Hosting-Dedicated server )
توضیح: یکی دیگر از مشخصات یک وب سایت خوب ، سرعت ، کیفیت ، دسترسی و مقدار فضای وب سایت خواهد بود.در صورتی که بازدید وب سایت کمتر از 4000 بازدید در روز و یا به سرور فشار نخواهد آورد، میتوان با هزینه بسیار کمی حدود سالیانه 100.000 تومان فضایی به میزان 1 گیگابایت و پهنای باند 300 گیگابایت در ماه دریافت کرد.اما در صورتی که بیشتر از این مقدار باشد ، حتما بایستی سرور اختصاصی اجاره کرده و مبلغی بیشتر از 130.000 تومان ماهیانه هزینه کرد.

امکانات و سیستمهای وب سایت
توضیح: بحث امکانات و سیستم های وب سایت بسته به نوع وب سایت میباشد.بصورت مثال برای یک وب سایت مذهبی امکانات بصورت ذیل نیازمند است :
بخش راهنمای وب سایت
بخش گالری تصاویر
بخش صوت و تصویر
اخبار
خبر نامه
عضویت
نظرسنجی
معرفی کتاب
مقالات مفید
معرفی دیگر وب سایت ها
زبان های مختلف
دریافت و ارسال فایل
و ... .

ظاهر وب سایت
توضیح: ظاهر و زیبایی وب سایت بسیار در جذب و دفع کاربر میتواند مفید و موثر واقع شود.انتخاب رنگهای زیبا همچون سبز و آبی آسمانی ، استفاده از طرح های گرافیکی زیبا و همچنین اندازه. تا حد امکان با توجه به سرعت کم اینترنت ، بایستی وب سایت حجم بالایی نداشته باشد تا بسرعت و راحتی بارگزاری شده و کاربر بتواند از وب سایت استفاده کند.به عنوان مثال وب سایتی که کمتر از 30 ثانیه بصورت کامل بارگزاری ( بالا) خواهد شد ، بازدید کننده و مخاطب بیشتری نسبت به وب سایتی که بیشتر از 30 ثانیه بارگزاری شود را دارد.لذا بایستی به این امر مهم توجه و دقت کافی داشت.

برنامه نویسی و استفاده از کدها و برنامه ریزی های منظم و صحیح
توضیح: یک وب سایت کار آمد و بدون مشکل بایستی دارای برنامه ریزی و الگوریتم مشخص و برنامه نویسی تمیز و قابل فهمی باشد تا براحتی بتوان در صورت نیاز ، وب سایت را بروز رسانی و تغییر داد. متاسفانه این روند در بین بیشتر برنامه نویسان ایرانی و تازه کار رعایت نمیشود و در آینده وب سایت را دچار مشکل خواهند کرد.
پشتیبانی طولانی مدت و بروز رسانی وب سایت
توضیح: وب سایتی که نیازبه بروز رسانی ( به عنوان مثال میتوان به موارد روبرو اشاره کرد : قرار دادن تصاویر جدید در وب سایت ، افزودن خبر در وب سایت ، پاسخ گویی به مشکلات کاربران، اضافه کردن آخرین صوت ها و کلیپ ها به وب سایت و .. ) دارد بایستی از فرد و یا افراد تعلیم دیده و آگاه به این علم ( صنعت طراحی وب) استفاده کرد.

امنیت وب سایت
توضیح: امنیت در یک وب سایت کاملا مهم و اساسی خواهد بود.امنیت بایستی توسط متخصص امنیت بصورت مداوم کنترل شود.
.
انتخاب بهترین رنگ برای طراحی وب سایت آیا شما بهترین رنگ را برای وب سایت خود بکار گرفته اید ؟ هنگام انتخاب رنگ در زمان طراحی باید به نکات زیر توجه کنید :
1- رنگ ها اثر زیادی روی احساسات ما در 90 ثانیه اول دیدن میگذارند .
2- اثر رنگ میتواند بیننده را ترغیب به خرید یک جنس از شما کند.
3- رنگ ها رفتار ما را در برابر یک موضوع فقط تشدید نمیکنند ، بلکه اثر خود را کاملا در رفتار ما نشان میدهند .
4- اثر گذاری رنگ در فرهنگ های مختلف گوناگون است!
5- هر رنگ به تنهایی یک پیام مخصوص به چشم بیننده میفرستد .

در فرهنگ آمریکای شمالی رنگ های زیر به احساسات یا مشخصه های زیر مربوطند:

• سفید : اشاره دارد به صداقت ، پاکیزگی ، صمیمیت ، ملایمت و معاصر بود ن چیزی . سفید بهترین رنگ برای بک گراند های وب است . در تجارت سفید رنگ خستگی گیر و انرژی بخش است .
• سیاه : اشاره دارد به ظرافت ، قدرت ، دلیری ، شهامت ، فریبندگی ، شیطان ، مهارت و باستان . مشکی برای رنگ متن روی یک پس زمینه روشن ایده آل است. این رنگ بعنوان رنگ پس زمینه چشم را خسته میکند
• قرمز : توانایی ، (این کلمه غیر مجاز میباشد) ، هیجان ، احساسات شدید ، سرعت ، خطر و تهاجم . این رنگ از بیننده توجه به خود را طلب میکند . در تجارت بمعنی وام و بدهی است . این رنگ شدید ترین رنگ احساس است و ضربان قلب و تنفس را تسریع میکند . •
آبی : امنیت ، اعتماد ، مسئولیت پذیری ، سرما ، ایمان ، وفاداری ، وابستگی وجاه و جلال . آبی دومین رنگ عوام پسند است . در تجارت بمعنای ضمانت مالی است .
• سبز : تندرستی ، فراوانی ، حاصلخیزی ، آزادی ، شفا و بهبودی ، طبیعت ، پیشرفت ، حسادت و خونسردی . در تجارت بیانگر مقام و ثروت است. این رنگ در چشم ها راحت تر از همه دیده میشود .
• قهوه ای : تاثیر گذاری ، متانت ، توانگری مالی و کمک کننده بودن . قهوه ای رنگ کره خاکی ماست و در طبیعت بسیار فراوان است .
• خاکستری : صمیمیت زیاد ، اعتبار و نفوذ و عملی بودن . در تجارت بمعنای سنت گرایی است .
• صورتی : ملایمت ، شیرینی ، ظرافت و زنانگی ، خوب بودن ، بی گناهی و پرورش کودک .
• بنفش : وقار ، معنویت ، شاهانه بودن ، عیش و نعمت ، دارایی ، اعتبار و نفوذ ، سوگواری و مهارت . در تجارت بزرگ نشان دادن است . بنفش طرفداری از سبک های هنرمندانه است.
• نارنجی : سرزندگی و شوخی ، لذت و خوشگذرانی ، تعادل گرمایی ، تشویق کردن ، چالاکی و نیرو ، تحمل و بلند همتی .
• زرد : نور خورشید ، گرمی ، خوشی ، نامردی ، ترسویی و حسادت . در تجارت درخواست از نوع روشنفکرانه است و برای تاکید نیز خوب است . زرد باعث افزایش تمرکز شده ، سوخت و ساز را زیاد میکند و سخت ترین رنگ برای چشم هاست .
• طلایی : نشانگر گران بودن و پرستیژ است .
• نقره ای : سرما ، علمی بودن و اعتبار و پرستیژ است .

پس وقتی میخواهید رنگی انتخاب کنید باید درباره بازار نهایی کار خود باندیشید . چه احساساتی را میخواهید برانگیخته کنید ؟ اول کمی درباره چشم انداز احساسی هدفتان فکر کنید و نیز پیامی که از راه دید میخواهید منتقل کنید . بعد رنگ خود را انتخاب کنید !